Gå til innhold

Prostituert drept i Oslo.

egon79

Anbefalte innlegg

sitat:

"Pro Senteret informerer også kvinnene om hvordan de kan redusere egen risiko. Det kan være å vurdere kunden før de hopper inn i bilen, og hvordan de går kledd."

akkurat, og sexkjøpsloven bidrar imotsatt retning til det

Er helt enig, også jeg reagerte på den uttalelsen. Og den kom faktisk fra noen som skal beskytte sexarbeiderene og ivareta deres interesser!!?

Nå er det nå en gang slik at ulike yrkesgrupper har sine utrykk utad, sine sine klesdrakter og uniformer. Politiet har sine, sykepleiere har sine, militæret har sine, direktører/ledere i næringslivet har sine, etc., etc.

Og sexarbeiderne har sine!!

Jeg mener det må være helt legitimt for sexarbeidere å kle se ut som "horer!?" (hva det nå en gang måtte bety!!!??) når de skal selge tjenestene sine i det offentlige rom. Det må være lov for dem at de signaliserer, f.eks på den måten de går kledd på, hvilken type arbeid og hvilke tjenester de tilbyr. Det skal, PÅ INGEN MÅTE!!! påvirke deres rettsbeskyttelse!

Sexarbeid er, tross alt p.t. og enn så lenge(?) en fullt lovlig virksomhet!

så på nrk nyhetene tidligere at det var hennes bil de faktisk fulgte etter

og var med og stoppet slik at politiet fikk bøtelagt en kunde.

kan det være en sammenheng?

samtidig som det kommer fram at ingen av de prostituerte vil ta kontakt med

politiet når det skjer de noe av frykt for at de blir kriminalisert

nok engang et bevis på at sexkjøpsloven er feil

desverre må det et drap til før det skjer noe.

håper bare at det skjer noe nå, men det tror jeg ikke

dette ender vel desverre i faktoren at det var bare en prostituert som ble drept..........

det gjør vondt å se hennes blide ansikt i media

rip Galina

Så vidt meg bekjent er det ikke mange andre store og tunge drapssaker i Norge nå, så Kripos har sikkert kapasitet til å ta tak i denne saken med full tyngde. Litt dumt med julefeiring og ferie, men alt som er av bevis, så som DNA osv, har de jo fått sikret seg. Kanskje litt mye DNA i den bilen. På bildene jeg ser i aviser og tv, så ser det jo ikke helt øde ut der nede, en rettsmedisiner kan jo fortelle noe om klokkeslett hun ble drept på. Med sikkert mange kameraer i området, burde det jo gå an å finne ut litt av hvert. Det jeg kan tenke meg blir ett problem, er at i nedslagsfeltet for basestasjonene i området, så er det så mange mobiltelefoner som legger igjen spor. Politiet har vel bare en gedigen oppgave med å gå igjennom materialet fra disse, og luke ut alle som er uinteressante. For i Barcodeområde er det jo ikke akkurat få som jobber. Dette drapet må jo ha skjedd i affekt, hadde det vært overlagt hadde de vel kjørt lenger ut fra sentrum.

Har ikke inntrykk av at politiet vil ta lett på denne saken, tror heller de kjører full styrke , for nå har de en anledning til å slå inn noen dører, og endevende miljøet.

Politiet hater vel ikke de prostituerte, de har vel heller sympati med dem. De gjør jo ikke noe galt...Det er det horekundene som gjør...Oooops, det var vel å banne i kirka.

RIP Galina.

Jeg håper inderlig at dette ikke er en av kundene. Kan også være konkurrerende utøvere sine beskyttere. Så skal en heller ikke se bort i fra at dette er en person i fra hjemlandet hennes som har tatt turen for å ta livet av henne.

Om disse som lager lover kan se på denne saken hvordan det går når kundene er den stygge ulven som må betale avlat til staten for sine synder. En kan ikke som kunde komme med relevante opplysninger uten selv å sitte i saksa. Få legalisert kundene, få jentene inn i hus der de kan jobbe sammen minst to og to. Hadde jeg vært religiøs så skulle jeg bedt for de alle sammen og tent lys i kirka for jentene.

"Oslo-politiet understreker nå at sexkunder ikke har noe å frykte for sin egen del hvis de kommer med tips og informasjon i Galina-saken."

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/politiet-ber-sexkunder-om-drapstips-i-galina-saken/ar-BBnJxV5?ocid=spartandhp

så da var plutselig ikke det å ta den generelle horekunden såååå viktig for et øyeblikk, jøss, norsk politi klarer plutselig å prioritere noe riktig...

og attpå til så fint, politiet innrømmer iallefall selv at sexkjøpsloven kan skape problemer i etterforskningen...

det norske politiet klarer med ett å tenke normalt, wow,..men det er jul snart så kanskje derfor.

Jeg tror ikke den allmenne logikken fungerer sånn.

Man ønsker å komme menneskehandlere og andre som utnytter sårbare jenter til livs. Dermed har "alltid" menneskehandel og hallikvirksomhet vært forbudt. Så hadde man en eksplosjon av gateprostituerte i Oslo på begynnelsen av 2000-tallet, og det var ganske unisont både i befolkningen og blant politikerne at noe måtte gjøres.

Det enkleste var å ty til rene markedsøkonomiske prinsipper. Ingen kunder = ingen prostituerte = ingen bakmenn.

Det er få som gadd/gidder å tale horekundenes sak. Dette har alltid vært sett på som litt lyssky og grisete virksomhet. De prostituerte er sett på som de som blir utnyttet både av menneskehandlere og av sine egne kunder - og i mange tilfeller er det jo et uomtvistelig faktum.

Spørsmålet man må stille seg er hvordan man skal hindre utnyttelse av sårbare, unge jenter som egentlig ikke vil dette. De aller fleste tror jeg fremdeles vil mene at å avskaffe prostitusjon i sin helhet ville vært det beste. Og kanskje også det egentlige målet, da det er få som klarer å se for seg "den lykkelige hore".

Når man først har kriminalisert kjøp av sex, har jeg liten tronpånat dette kommer tilrå reverseres.

Jeg vet vel ikke helt heller om jeg har så stor tro på at unge, østeuropeiske jenter har det så veldig mye bedre i stallen på horehus i Tyskland enn det de har som uavhengige eskorter i egne leiligheter i Oslo.

Det er veldig trist at slikt skjer, men det understreker igjen den negative statistikken denne bransjen sliter med.

Drap er ikke noe ukjent her på berget eller ute i den store verden; sex bransjen generelt er assosiert med lyssky virksomhet; der det er svarte penger er det også en mengde mindre gode rådgivere med koblinger til andre bransjer som heller ikke tåler lys.

VG hadde jo for noen uker siden en reportasje fra et av bordellene i Stuttgart, og den administrative lederen var ganske klar i sine uttalelser; "alle jentene hadde problemer". Solen skinner ikke i Tyskland heller.

Logikken tilsier nok at det er enda viktigere å terminere denne bransjen enn før, så kan vi andre mene hva vi vil...

I disse juletider er det populært å lese bøker og i relasjon til dagens tema kan "American Psycho" https://no.wikipedia.org/wiki/American_Psycho, være god underholdning.

Den bør sikkert leses på engelsk; og filmen er direkte pinglete.

God Jul.

Spørsmålet man må stille seg er hvordan man skal hindre utnyttelse av sårbare, unge jenter som egentlig ikke vil dette. De aller fleste tror jeg fremdeles vil mene at å avskaffe prostitusjon i sin helhet ville vært det beste. Og kanskje også det egentlige målet, da det er få som klarer å se for seg "den lykkelige hore".

dette er helt urealistisk, men norske politikere er som oftest urealistiske og driter derfor i de prostituertes ve og vel, for er man realistisk så tar man utgangspunkt i at prostitusjon er noe som alltid vil finnes og da må man ta tak i de prostituertes ve og vel, og da vedtar man ikke lover som behandler dem som om de skulle være pest, kolera o.l

og, så det er sagt, Tysk politi setter ressurser inn på tvangsprostitusjon og menneskehandel, og med dommer som resultat....men det er klart at den norske propagandaen vil jo ha det til at i Tyskland er det lovløst bare fordi de ikke som "vi vet alltid best"-Norge har kriminalisert sexkjøp.

"Oslo-politiet understreker nå at sexkunder ikke har noe å frykte for sin egen del hvis de kommer med tips og informasjon i Galina-saken."

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/politiet-ber-sexkunder-om-drapstips-i-galina-saken/ar-BBnJxV5?ocid=spartandhp

Det er det kan du bare glemme. Er du heldig så blir du bare registret og dermed tatt i andre omgang - det har vi høstet erfaring på nå- og det kommer de i Oslo til å få erfare om de er så kørka dum at du hjelper politiet med id.

En som skreiv en del her inne har nå havnet i den klemma.

Horekundene bør nok være veldig forsiktige med å ta kontakt med politiet for å gi dem informasjon sammen med inrømmelse av av være sexkjøper. Sexkjøp er i utgangspuntet akkurat like straffbart, uansett! Hvis det gis "amnesti" i forbindelse med denne konkrete drapsssaken, risikerer horekunden påtaleunnlatelse i stedet for straff/bot. Det betyr at at politiet unnlater å reise tiltale for sexkjøp, selv om horekunden inrømmer de faktiske forhold. Selv om vedkommende da slipper å betale 25.000 kroner til statskassen blir han likevel registert i strafferegisteret.

Hvis vedkommende skullle bli tatt for sexkjøp i framtiden vil han da risikere å få dobbel straff!

Hvis jeg hadde hatt noe info å dele så hadde jeg laget meg en falsk email-konto bak en vegg av proxy, VPN og annen datasikkerhet og sendt relevant info om saken til politiet, sammen med en beskjed om at jeg hater dem og at de kan dra til helvete sammen med sexkjøpsloven, og at det på grunn av den er helt uaktuelt å møte politiet personlig.

Ser man på dette innlegget så kan man lure.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim ... /23584057/

Politiet kan gi amnesti for sexkjøp når de skal brukle opplysningene i straffesak, altså når det passer dem.

Det de egentlig sier pakket godt inn er at sexkjøploven ikke holder mål - akkurat i slike saker. Dette er bare en sak, men hvor mange andre voldssaker - menneskehandel m.m. er det sexkunder vet om og kunne ha vitnet i/hjulpet politiet med? Selv om det snart er jul må politikerene ta av seg nisselua før det er forsent.

Hvorfor blir denne jenta i pressen stort sett bare omtalt som "prostituert", i overskrifter og over alt? Det er vel først og fremst en jente - en dame - og et menneske som alle andre?

Jeg skjønner at det setter en liten spiss på saken at Galina og hennes medsøstre lever av å selge sex på gata. Men man ser jo sjeldent overskriften "Gravemaskinfører funnet død på discotek".

I tidligere tider sto det gjerne - full sjømann - Eller - en full krigs seiler - .Norsk presse er råtten og i politiets lommer for å få opplysninger slik at de kan spre møkka si. Da blir det som det blir og jeg kjøper ikke ei eneste avis, det kan de takke seg selv for.

Det er det kan du bare glemme. Er du heldig så blir du bare registret og dermed tatt i andre omgang - det har vi høstet erfaring på nå- og det kommer de i Oslo til å få erfare om de er så kørka dum at du hjelper politiet med id.

En som skreiv en del her inne har nå havnet i den klemma.

En slik holdning, og slike innlegg kan være med på å hindre at drapsmannen blir tatt.

Politiet har gått ut i riksdekkende media og sagt at ingen kunder vil få bøter. Og da vil ingen kunder få bøter. De vil heller ikke ende opp i noen registre og få bøter ved en senere anledning. Ditt paranoide og konspiratoriske hode hindrer en drapsetterforskning. Dine tidligere innlegg viser jo åpenbart at du har mistet all bakkekontakt og befinner deg i en helt annen verden enn resten av oss.

Hvis noen sitter med informasjon så oppfordres de til å ta kontakt med politiet. Ikke hør på idioten kanon. Han vet som vanlig ikke hva han snakker om.

http://www.dagbladet.no/2015/12/22/nyhe ... /42496227/

Hvorfor blir denne jenta i pressen stort sett bare omtalt som "prostituert", i overskrifter og over alt? Det er vel først og fremst en jente - en dame - og et menneske som alle andre

Så på facebook at noen kommenterte at det var en fæl sak, selv om hun var prostituert.......

Jeg har sett henne, men kjente henne ikke personlig. Tipper noen her kanskje kjente henne godt. Har de blitt oppringt? (PM) jeg så at politiet saumfarte kundelister/tele.

Men jo, først og fremst et menneske, noens datter, kanskje søster? Antakelig var hun mer til glede og mindre til bry og plage enn et gjennomsnittsmenneske.......en gledespike og gledesspreder.

Men politi(kerne) ville ikke at hun skulle få arbeide under tryggest mulige forhold......

Hadde jeg hatt informasjon så hadde jeg heller ikke stolt på politiet, men for å evt hjelpe ville jeg sendt det anonymt eller ringt anonymt.