Gå til innhold

(Kinesisk) Kvinne siktet for sex med mindreårig – gutt anmeldt for sexkjøp

Featured Replies

Skrevet

Må legge til enda en ting. Ser ut som det har kommet endringer i WA. Trenger fortsatt faceid for å åpne appen, men når jeg søker i søkefeltet kommer preview av alle hemmelig samtalene opp. Dvs at jeg skriver starten på et av nummerene eller bare ett ord fra en av samtalene. Så dette gjør WA betydelig mindre trygt dessverre.

Skrevet
  • Forfatter
3 timer siden, Jadapåsan skrev:

Så dette gjør WA betydelig mindre trygt dessverre.

Dette er jo kun et problem hvis du lar familiemedlemmer tukle med telefonen din utenfor din kontroll.

Skrevet
3 timer siden, Tukleren skrev:

Dette er jo kun et problem hvis du lar familiemedlemmer tukle med telefonen din utenfor din kontroll.

Eller om politiet tvinger mobilen din og apper åpent med faceid. Mener å huske at de kan holde mobilen opp til ansiktet ditt, men ikke tvinge deg til å gi dem koden. Ta alt det jeg skrev med en klype salt.

Det problemet er løst ved å spamme på skjermlåsknappen på iPhone med låst mobil. Da kreves kode for å åpne den.

Skrevet
  • Forfatter
5 minutter siden, Jadapåsan skrev:

Mener å huske at de kan holde mobilen opp til ansiktet ditt, men ikke tvinge deg til å gi dem koden.

Jeg tror dette er USA. Er sikkert lurt å låse når du går ut etter besøk.

Skrevet
37 minutter siden, Tukleren skrev:

Jeg tror dette er USA. Er sikkert lurt å låse når du går ut etter besøk.

Det er straffeprosessloven kapittel 15 som styrer hva politiet har lov til i situasjoner som gjelder ransaking. Når og hvor politiet kan foreta en ransaking, og hva de kan ransake avhenger av flere ting. Politiet må blant annet mistenke at eieren av mobilen har begått en straffbar handling. Om de får lov til å åpne mobilen ved tvang kommer også an på hvor sterk mistanken mot personen er. 

Politiet har en hjemmel i straffeprosessloven § 199asom gjør at de blant annet kan tvinge en person til låse opp mobilen sin. Dette gjelder imidlertid bare der mobilen kan låses opp med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, etc. Politiet kan ikke tvinge deg til å oppgi koden til mobilen din. 

Jurist på ung.no som kilde, så ta det som det ønsker

Skrevet
7 timer siden, Jadapåsan skrev:

men når jeg søker i søkefeltet kommer preview av alle hemmelig samtalene opp.

Bruker du samme nummer og WA for hobby og privat?

Ville anbefalt egen mobil og eget nummer til hobbybruk.

Skrevet
7 minutter siden, Chen skrev:

Bruker du samme nummer og WA for hobby og privat?

Ville anbefalt egen mobil og eget nummer til hobbybruk.

Ser ikke helt poenget? Med mindre man har noen nysgjerrige som skal snoke på tlf din er du jo ikke noe mer trygg av den grunn? Spesielt om du allerede har et ikke søkbart nummer, borte fra 1881 og lignende.

Om fu skaffer et utenlandsk nummer som ikke på noen måte krever ID for registrering er det noe annet.

Skrevet
1 time siden, Jadapåsan skrev:

Ser ikke helt poenget? Med mindre man har noen nysgjerrige som skal snoke på tlf din er du jo ikke noe mer trygg av den grunn? Spesielt om du allerede har et ikke søkbart nummer, borte fra 1881 og lignende.

Om fu skaffer et utenlandsk nummer som ikke på noen måte krever ID for registrering er det noe annet.

Er vel liten tvil om at du faktisk ikke ser poenget til @Chen, @Jadapåsan

Etter mitt skjønn er de av oss som faktisk har et klart skille, tilnærmet fysisk, mellom privatliv og horemoro, skånet fra uheldige, utilsiktede og overraskende hendelser slik du forteller om i denne tråden. Ellers henviser jeg til den lille meningsutvekslingen vi hadde om dette temaet i en annen kategori her på forumet

Skrevet
40 minutter siden, Ox1 skrev:

Er vel liten tvil om at du faktisk ikke ser poenget til @Chen, @Jadapåsan

Etter mitt skjønn er de av oss som faktisk har et klart skille, tilnærmet fysisk, mellom privatliv og horemoro, skånet fra uheldige, utilsiktede og overraskende hendelser slik du forteller om i denne tråden. Ellers henviser jeg til den lille meningsutvekslingen vi hadde om dette temaet i en annen kategori her på forumet

Jeg forstår poenget, men virker som mange her er mer redd for at kona skal finne ut hva de drevet med enn onkel. Det å ha en ekstra hemmelig tlf hjelper ingenting med onkel

Skrevet

Det er nøyaktig det vi er opptatt av ja. Vi kan ikke gjemme oss for onkel hvis de skulle finne på å gjøre etterforskning.

Fordelen med separat hobbynummer som ikke er registrert.

• Noen eskorter svarer ikke på skjult nr

• Eskorter kan ikke spore opp hvem du er, og ikke minst, bakmenn kan ikke spore deg opp

• Eget telefonnummer, egen mobil, egen WA-konto, egen epost, egen Facebook osv gjør at du ikke ved et uhell eksponerer din hobby, slik du beskrev i første innlegg

• Du kan fint gi mobilen din til familie og venner, slik at de kan se på bilder el. uten å svette på at de ved et uhell ser noe de ikke bør se

Det er som sagt ikke onkel vi er redde for, de får tak i informasjon hvis de virkelig ønsker. 😅

Skrevet
14 minutter siden, Chen skrev:

Det er nøyaktig det vi er opptatt av ja. Vi kan ikke gjemme oss for onkel hvis de skulle finne på å gjøre etterforskning.

Fordelen med separat hobbynummer som ikke er registrert.

• Noen eskorter svarer ikke på skjult nr

• Eskorter kan ikke spore opp hvem du er, og ikke minst, bakmenn kan ikke spore deg opp

• Eget telefonnummer, egen mobil, egen WA-konto, egen epost, egen Facebook osv gjør at du ikke ved et uhell eksponerer din hobby, slik du beskrev i første innlegg

• Du kan fint gi mobilen din til familie og venner, slik at de kan se på bilder el. uten å svette på at de ved et uhell ser noe de ikke bør se

Det er som sagt ikke onkel vi er redde for, de får tak i informasjon hvis de virkelig ønsker. 😅

Da er det bare å kjøre på med en ekstra telefon. Syntes prioriteringene og «sikkerheten» beskrevet av de fleste på forumet her gir meg litt sånn bestefar vibber, men det får være som det er. Hadde vært litt rart av meg å sitte på et sted for horebukker og dømme. Stein i glass hus osv

Skrevet

Bestefar vet et par ting de også 😅

Skrevet
25 minutter siden, Chen skrev:

Bestefar vet et par ting de også 😅

Hmm, er ikke helt overbevist jeg. Hva om kona spør om hvorfor en har to mobiltelefoner? Eller er det slik at denne må holdes skjult 😁?

Skrevet
7 minutter siden, Kalen-71 skrev:

Hmm, er ikke helt overbevist jeg. Hva om kona spør om hvorfor en har to mobiltelefoner? Eller er det slik at denne må holdes skjult 😁?

Then you are fucked, but not in a good way 🤣

Skrevet
26 minutter siden, Kalen-71 skrev:

Som bestefar opplever jeg ikke dette som et problem. Jeg fornyer meg på telefonfronten med jevne mellomrom, og da legges den gamle telefonen i skapet eller i skuffen. Er gammeltelefonene fortsatt ganske OK bruker jeg den som mobil router på hytta eller på ferie. Å forklare hvorfor jeg har 2-3 telefoner er lagt ifra vanskelig. Løsningen er med andre ord å skjule morotelefonen "in plain sight"

Skrevet
  • Forfatter
10 timer siden, Jadapåsan skrev:

Dette gjelder imidlertid bare der mobilen kan låses opp med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, etc. Politiet kan ikke tvinge deg til å oppgi koden til mobilen din. 

Jeg leser dette som at de kan tvinge deg til koden også (nødvendige opplysninger)

§ 199

Ved ransaking av et datasystem kan politiet pålegge enhver som har befatning med datasystemet å gi nødvendige opplysninger for å gi tilgang til datasystemet eller å åpne det ved bruk av biometrisk autentisering.

Endret av Tukleren

Skrevet
6 timer siden, Tukleren skrev:

Jeg leser dette som at de kan tvinge deg til koden også (nødvendige opplysninger)

Det er kun påtalemyndighetene som la tvinge deg til å gi kode. Politiet kan derimot bruke biometrisk pålogging ved hjelp av tvang, uten godkjennelse fra påtalemyndighetene.

§ 199 a.

Ved ransaking av et datasystem kan politiet pålegge enhver som har befatning med datasystemet å gi nødvendige opplysninger for å gi tilgang til datasystemet eller å åpne det ved bruk av biometrisk autentisering.

Dersom noen nekter å etterkomme et pålegg om biometrisk autentisering som nevnt i første ledd, kan politiet gjennomføre autentiseringen med tvang.

Beslutning om bruk av tvang etter annet ledd treffes av påtalemyndigheten. Er det fare ved opphold, kan beslutning treffes av politiet på stedet. Beslutningen skal straks meldes til påtalemyndigheten.

Bestemmelsen gjelder tilsvarende så langt den passer for gransking av datasystem som er tatt i beslag etter kapittel 16.

Jeg er ingen jurist, så setter pris på rettelser om jeg tolker loven feil.

Skrevet
6 timer siden, Jadapåsan skrev:

Det er kun påtalemyndighetene som la tvinge deg til å gi kode.

hva betyr dette i praksis da? høres ut som de kan tvinge deg til å oppgi koden men de må ringe en eller annen byråkrat først

Skrevet
23 minutter siden, slimyboy73 skrev:

hva betyr dette i praksis da? høres ut som de kan tvinge deg til å oppgi koden men de må ringe en eller annen byråkrat først

Tvinge deg med "water boarding"..? Du kan jo si at pågripelsen har satt deg i en sjokkpreget tilstand og at du av den grunn ikke husker koden til mobilen.

Endret av Kalen-71
tilføyd ?

Skrevet
9 minutter siden, Kalen-71 skrev:

Tvinge deg med "water boarding"..? Du kan jo si at pågripelsen har satt deg i en sjokkpreget tilstand og at du av den grunn ikke husker koden til mobilen.

nja, tenkte mer trussel om bøter, fengsel, de vanlige verktøyene deres. men hvem vet, kanskje de finner frem torturinstrumentene, det er jo tross alt en HOREKUNDE som skal tas

Skrevet
49 minutter siden, slimyboy73 skrev:

Jeg mener å ha lest i andre saker at det snakk om bøter for hver dag man nekter å åpne, men dette er jeg veldig usikker på. Spørsmålet mitt var om politi ved kun mistanke etter ett besøk syntes det er verdt det å kontakte politiadvokat eller hvem enn de må kontakte for å prøve å presse deg til å låse opp mobilen. Med biometri kan de jo bare gjøre det med fysisk tvang der og da.