Gå til innhold

Jeg vil endre loven, hva mener du? VG i dag


Gjest

Anbefalte innlegg

Håper Admin jeg kan få beholde tråden, for jeg ønsker tilbake melding og diskusjon rundt det at jeg skriver på et lovendringsforslag.

Jeg ønsker tilbake meldinger om hva dere tenker, og konstrutiv krittikk.

Gjerne forslag og om du har en historie som jeg kan bruke som argument for å endre loven så er dere hertelig velkommen.

Dere kan skrive åpent, eller på mail eller ringe meg (nr mitt ligger ute på RE eller send meg en mail her inne)

Dette er ikke en lov som beskytter norske sexarbeidere, for EU land kan jobbe lovlig i Norge.

Jeg ønsker kun å få slutt på tvang, værtfall starte et sted. Ingen skal tvinges av andre inn i dette yrket ...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/amne ... /23695830/

Lenke til kommentar

Det finnes allerede lover mot trafficking og voldtekt. Det er nok også allerede ulovlig å tvinge folk til å selge sex.

Jeg tror det vil være bedre, som Amnesty foreslår, å dekriminalisere sexkjøp og salg - altså gjøre det 100% lovlig.

Lenke til kommentar

Dagens innlegg i VG har ingenting godt for seg. Det er så svake argumenter at ingen kommer til ta dette seriøst, og det eneste du oppnår er å trekke negativ oppmerksomhet mot et allerede utsatt yrke. Og det er fint om du kan understreke at du snakker på vegne av deg selv og ikke alle oss andre.

Det kan være lurt å spørre om råd FØR man tramper i salaten..

Lenke til kommentar
Dagens innlegg i VG har ingenting godt for seg. Det er så svake argumenter at ingen kommer til ta dette seriøst, og det eneste du oppnår er å trekke negativ oppmerksomhet mot et allerede utsatt yrke. Og det er fint om du kan understreke at du snakker på vegne av deg selv og ikke alle oss andre.

Det kan være lurt å spørre om råd FØR man tramper i salaten..

Spørre om råd???

På tide dere våkner og faktisk bryr dere...

Forstår at jenter i yrke ønsker å jobbe svart og dritter i dagens lov. Men de som engasjerer seg støtter faktisk meg, av de jeg har snakket med ...

Lenke til kommentar
kjøp fra uregistrerte er lik fengsel, du tror ikke at det blir tatt seriøst?

uregistrert = offer for hallik og menneskehandel .

ja de som kjøper ukritisk fortjenner streng straff.

Jeg jobber med å dekke dette juridisk.

Lenke til kommentar

Nå skal vi ikke glemme at Celin faktisk har prøvd å gjøre noe positivt her, selv om det ikke fremmer mitt synspunkt, har hun gjort mer enn meg for å fremme en lovendring. Og er det ikke det flesteparten av oss ønsker?

Mener også å huske at hun både her inne og på jenteforumet har spurt etter innspill. Det er tydeligvis viktigere å diskutere/forsvare priser, rope rundt om onkel politi og snakke om andre trivielle eskorterelaterte saker.

Mye av problemene våre er løst med en gang loven er borte.

Kudos og klapp på skulderen til deg Celin for å ha aktivt prøvd å gjøre noe for oss alle sammen.

Jeg har likevel problemer med å se at det å måtte registrere seg med ID er en god løsning. Jeg skal hvertfall aldri inn i noe "horeregister", og hvem skal ta seg av denne registreringen? Staten? Politiet? Kan vi søkes opp?

Fengselsstraffer er nok også å ta det litt langt. Boten på 25 K Mener jeg er straff nok i seg selv. Så får fengselsstraffen gå til smuglerne.

Hvem skal regulere og kontrollere bordellene? Selger man mat kommer mattilsynet på besøk. (Og selv om det jeg selger noe svært fristende og appetittelig) må det legges opp en lignende ordning på madamens horehus. Hvem kommet da å kikker? Og hvem skal betale for det? Staten? Aldri om staten sier ja til dette.

Alt ramlet ned til penger tror jeg. Eskorter, horer og luddere kommer aldri til å bli noe veldedighetsmål, staten eller folket vil ikke betale for dette. Noe jeg skjønner godt.

Og til slutt, om jeg må betale for bordellplass, livvakt, annonseplass, id og organisasjonsavgifter, oh lord! Da blir jeg så dyr i drift at selv paven ikke har råd til å komme på besøk en gang.

Det var noen tanker jeg gjorde meg etter å ha lest i dagens vg :).

Lenke til kommentar
Et eget register med sexarbeidere tror jeg også kan være problematisk for mange...

Ikke vis dette er register som er registrert i eks PRO sentres system, som i dag er den enste plassen du faktisk er 100% anonym.

Husk får du kondomer fra PION send til deg, kan lister bli hentet ut på dom, kun PRO sentret som er 100% beskyttet på dom.

Men skattemydigheter vil kjenne ditt yrke.

Men når sexarbeidere ønsker å slippe skatt så får vi ikke rettigheter, sånn er det.

hvordan hadde samfunnet sett ut om alle som ønsker å betale skatt betaler og alle som ikke ønsker slipper ?????

Vis du er en av de som ønsker å faktis slippe å betale skatt, ikke klag på sikkerhet og loven i dag, det er faktisk ved å inkludere seg i samfunnet som hjelper

nei jeg snakker ikke for ALLE sexarbeidere, men jeg tenker like mye på offer for menneskehandel som de som er frivillig.

Dagens halliklov er ikke god nok, pga bevise halliker i dag og definisjonen som er helt uten sammen heng.

Men uansett jeg har ikke tro på fjerning av loven i dag uten noe form for endringer, det vil aldri skje.

OBS OBS ALLE

LISTEN OVER TING JEG VIL ENDRE I VG ER IKKE FULSTENDIG. Jeg jobber med mye mer omfattende enn det som foreligger i dag.

Lenke til kommentar
Nå skal vi ikke glemme at Celin faktisk har prøvd å gjøre noe positivt her, selv om det ikke fremmer mitt synspunkt, har hun gjort mer enn meg for å fremme en lovendring. Og er det ikke det flesteparten av oss ønsker?

Mener også å huske at hun både her inne og på jenteforumet har spurt etter innspill. Det er tydeligvis viktigere å diskutere/forsvare priser, rope rundt om onkel politi og snakke om andre trivielle eskorterelaterte saker.

Mye av problemene våre er løst med en gang loven er borte.

Kudos og klapp på skulderen til deg Celin for å ha aktivt prøvd å gjøre noe for oss alle sammen.

Jeg har likevel problemer med å se at det å måtte registrere seg med ID er en god løsning. Jeg skal hvertfall aldri inn i noe "horeregister", og hvem skal ta seg av denne registreringen? Staten? Politiet? Kan vi søkes opp?

Fengselsstraffer er nok også å ta det litt langt. Boten på 25 K Mener jeg er straff nok i seg selv. Så får fengselsstraffen gå til smuglerne.

Hvem skal regulere og kontrollere bordellene? Selger man mat kommer mattilsynet på besøk. (Og selv om det jeg selger noe svært fristende og appetittelig) må det legges opp en lignende ordning på madamens horehus. Hvem kommet da å kikker? Og hvem skal betale for det? Staten? Aldri om staten sier ja til dette.

Alt ramlet ned til penger tror jeg. Eskorter, horer og luddere kommer aldri til å bli noe veldedighetsmål, staten eller folket vil ikke betale for dette. Noe jeg skjønner godt.

Og til slutt, om jeg må betale for bordellplass, livvakt, annonseplass, id og organisasjonsavgifter, oh lord! Da blir jeg så dyr i drift at selv paven ikke har råd til å komme på besøk en gang.

Det var noen tanker jeg gjorde meg etter å ha lest i dagens vg :).

En gang til, VG ramset opp noe, og jeg jobber med alt, for jeg legger ikke fram noe før dette er noe vi kan leve med. Som jeg flere ganger prøver å si så er det mange lover som skal endres og plusses på, også arbeidsmiljøloven skal endres, jobber med å finne rett pargraf for å endre.

Men skal prøve å svare på dine spørsmål så god som mulig.

først, boten i dag hjelper ikke, vi jobber forsatt ;) En voldtekt skal enn ikke kjøpe seg fri fra. for jeg snakker om å fengsle de som kjøper hallik styrte jenter, og dette vil bli spesifisert i lov så IKKE politi kan ta feil.

Vis vi får en "Bordell beviliningslov" må det settes inn noen til å kontrollere, og NEI ikke politi. Jo jeg tror staten vil gå inn for dette, for at VG skrev 8 sentinger av noe som kommer til å bli mange dobblet lovforslag med argument for hvorfor dette skal bli bedre, også juridisk vurdering. Beklager så har jeg ikke begynt på den loven enda, den er kun på "tegnearket i hode" enda, men dette handler like mye om juss som og finne gode ordninger.

ID kort, vil være som et vanlig kort som de fleste yrker i dag har, mer som et adgangskort, bilde og for oss nr og ikke navn.

Dette skal bevise at vi jobber frivillig og ikke hallik bak.

Hvordan få dette kortet kan være flere måter, men selvfølgelig må noen lage disse så de ikke kan forfalskes, det er ikke jeg eksperrt på, men det går. Dette er for at kunder og politi skal se at vi er lovlige, og de uten skal beskyttes mot halliker.

Driver jeg "bordell" og noen søker på jobb til meg som de søker på en jobb på rema, kan jeg vise til frivillighet, men jeg forplikter meg til å melde i fra om jeg oppdager at ei jente har en hallik.

kunder som kommer til noen uten ID, skal gå ut for å melde fra til politiet og få TAKK. men blir de funnet i akten med ei uten ID, kommer straffen.

jeg ønsker ikke en lov for oss frivilige med å gjøre som er gjort til nå, lukke øynene for menneskehandel, jeg ønsker lover som tar vare på ALLE ...

fjerne dagens lov vil ALDRI hjelpe jenter under tvang ..

Det finnes mange "bordeller" i verden som har masse penger til privat sjafør og livvakter osv.

Jeg tror denne loven vil gjøre markedet mer stabilt og bedre økonomisk for oss som jobber, politet kan faktisk jakte på halliker og ikke kunder. Som i dag jakter de ikke på halliker men på kunder.

Oslos gater jobber halliker åpenlyst uten at politet i dag gjør noe.

Nei dette er ikke fra TV, men fra sikre kilder som kjenner gata.

jeg har forstått at dere jenter ønsker å jobbe svart og fjerne dagens lover uten mer, men det hjelper ikke de som er offer.

jeg blir sint og kvalm av jentene i dette yrkes penge egoisme og mangel på empati for de som er offer.

loven jeg jobber med er like viktig for offer som for oss frivillige, mitt forslag vil skille mellom offer og frivillig ...

jeg har troen på at jeg vil bli lyttet til pga jeg lager lover som støtter offer og de frivillige, og kunder.

Vi får værtfall ikke noen som lytter i dag ved å fjerne dette.

ja jeg ønsker å kjempe, for jeg tror på dette, og tror at vi må få anerkjent dette som yrke først i Norge og så spre dette ut i verden.

Verdens eldste "yrke" må bli et yrke i alle land i verden og ikke en undertrygt greie som mangler respekt som yrke.

Lenke til kommentar
Det finnes allerede lover mot trafficking og voldtekt. Det er nok også allerede ulovlig å tvinge folk til å selge sex.

Jeg tror det vil være bedre, som Amnesty foreslår, å dekriminalisere sexkjøp og salg - altså gjøre det 100% lovlig.

Amnesty og jeg er enige, men jeg skriver på en spesifikk lov, de ber om å få laget en sånn lov.

Tror Amnesty vil støtte mitt forslag når det kommer, som sakt mye lengre enn halv side, 8 punkter.

Lenke til kommentar
Dagens innlegg i VG har ingenting godt for seg. Det er så svake argumenter at ingen kommer til ta dette seriøst, og det eneste du oppnår er å trekke negativ oppmerksomhet mot et allerede utsatt yrke. Og det er fint om du kan understreke at du snakker på vegne av deg selv og ikke alle oss andre.

Det kan være lurt å spørre om råd FØR man tramper i salaten..

Du er tydligvis ny i yrket, eller din hobby. Jeg har gang på gang spurt om tilbake meldinger. Men tilbake til gammel lov er ikke en god ide for oss.

For meg er dette mitt yrke, og for mange andre, i dag er det ikke et godkjent yrke, noe det heller ikke var før loven kom.

Dvs at vis vi endrer dagens lov tilbake , er vi kvinner som ikke kan jobbe lovlig i felleskap, men vi mister ikke vår egen bolig, og vi samler heller ikke pensjons poeng, dette kan utgjøre fattigdom eller verdig alderdom forskjell.

minste pensjon i dag er vell utbetalt ca 10 000 kr, men med en grei inntekt som vi har i dag, eller kan få i dag eller om det er en ekstra jobb, kan vi slippe minste pensjon.

Jeg ble i fjor operert i magen, jeg måtte jobbe 3-4dager etter oprasjon med plaster på magen, jeg hadde ingen valg. Normalt skulle jeg vært sykmeldt i ca 4uker. Dette vil ikke endres om loven blir som den var før.

Kvinner i yrket får problemer med barnevernet, og det er ikke lenge siden at ei jente inne på vår lukkede gruppe faktisk opplevde dette. Dette var også et problem før loven ble endret.

I dag er ikke vi et yrke, fasat av Høyesterett før loven kom og enda mindre etter loven kom.

Jeg tror ALDRI at en lov som beskytter frivillige og de som lever under tvang vil gi negativ oppmerksomhet.

Vis du har så mange kloke ideer så kom med dem. Men da må du gi oss rettigheter alle sammen og gi oss et YRKE, og ikke sette oss uten for sammfunnet som vi vil være i dag og om loven endres.

Til slutt, håper du ikke setter barn til verden og jobber i dette yrket, da vil du virkelig forstå konsekvensen av dagens og den som var.

Jeg ønsker heller kreative forslag åpent eller på PM enn null forslag og negativ holdning.

Lenke til kommentar

Jeg tror forslaget om å forandre loven til at det er nødvendig med regisrering og godkjenning for å utøve yrket, vil skape et "gråmarked".

Disse jentene tror jeg vil være enda mer utsatt når forslaget går ut på at kundene vil bli fengslet.

Nei, det eneste som vil bedre tryggheten for jentene er å tilbakestille sexkjøpsloven.

Politiet kan da heller bruke penger på å ta bakmenn og menneskehandlere.

Enkelt. Rett og slett

Lenke til kommentar
Jeg tror forslaget om å forandre loven til at det er nødvendig med regisrering og godkjenning for å utøve yrket, vil skape et "gråmarked".

Disse jentene tror jeg vil være enda mer utsatt når forslaget går ut på at kundene vil bli fengslet.

Nei, det eneste som vil bedre tryggheten for jentene er å tilbakestille sexkjøpsloven.

Politiet kan da heller bruke penger på å ta bakmenn og menneskehandlere.

Enkelt. Rett og slett

Men hvordan var det før loven kom?

Jentene vil ønske å endre loven, tro meg guleroten blir for stor.

Ingen orket å gå ut da vi fikk røykeloven heller, i dag er alle lykkelige, minus noen få ;)

Lenke til kommentar

Men hvordan var det før loven kom?

Ingen orket å gå ut da vi fikk røykeloven heller, i dag er alle lykkelige, minus noen få ;)

Sexkjøpsloven kom utelukkende fordi Nigeriahorene ble for stort problem i Oslo. Å lage en lov som skulle regulere dette overskygget de problemene jentene ellers kan komme ut for med en slik lov.

Forøvrig enig i røykeloven :)

Lenke til kommentar

Men hvordan var det før loven kom?

Ingen orket å gå ut da vi fikk røykeloven heller, i dag er alle lykkelige, minus noen få ;)

Sexkjøpsloven kom utelukkende fordi Nigeriahorene ble for stort problem i Oslo. Å lage en lov som skulle regulere dette overskygget de problemene jentene ellers kan komme ut for med en slik lov.

Forøvrig enig i røykeloven :)

Men de som kjempet for yrkes rettigherter kjempet før loven.

menneskehandel gadd ingen å bry seg med og yrkes status var det ikke...

lovlig svartarbeid uten rettigheter

Lenke til kommentar

Men hvordan var det før loven kom?

Ingen orket å gå ut da vi fikk røykeloven heller, i dag er alle lykkelige, minus noen få ;)

Sexkjøpsloven ...

Forøvrig enig i røykeloven :)

Var på konsert i dag, med kaffe og kaker etterpå. Du verden hvor deilig det var å kunne sitte i et rom fullt av mennesker som ikke var stint av røyk!

Nå tror jeg ikke at antisexkjøpsloven vil ha like positiv virkning - heller tvert imot. Det blir som alkoholforbudet. Det skapte atskillig flere problemer enn det løste.

Lenke til kommentar

Bare disse to punktene er jo motstridende i seg selv..

* Hvis noen blir tatt for å kjøpe sex av en uregistrert arbeider, må kjøperen straffes med fengsel, og ikke bare bøter.

* Hvis en sex-kjøper oppdager at selgeren ikke har ID-kort, må han kunne anmelde dette til politiet uten noen risiko.

Lenke til kommentar
OBS OBS ALLE

LISTEN OVER TING JEG VIL ENDRE I VG ER IKKE FULSTENDIG. Jeg jobber med mye mer omfattende enn det som foreligger i dag.

Et gratis råd, regn heller gjennomsnittet på alle nummerne i tlf. katalogen.

Lenke til kommentar
Bare disse to punktene er jo motstridende i seg selv..

* Hvis noen blir tatt for å kjøpe sex av en uregistrert arbeider, må kjøperen straffes med fengsel, og ikke bare bøter.

* Hvis en sex-kjøper oppdager at selgeren ikke har ID-kort, må han kunne anmelde dette til politiet uten noen risiko.

Ikke om loven sier, tatt i akten og den andre kontakter politet uten å kjøpe.

Veit mange kunder som har gått når de har møtt halliken i døra og ikke våget å ringe pga dagens lov.

Lenke til kommentar

De fleste lover er meget kortfattet ut i fra paragraftegnet. Derimot så er forklaringene og kommentarene på flere kilo. Selv om det er "spennende" å tråle gatene etter damer så kan vi ikke få de samme tilstander som vi hadde før loven kom. Horder av utenlandske jenter. Først i fra gamle Sovjet og Polen. Så kom det inn flylaster med jenter i fra Afrika gjerne med oppholdstillatelse i et EU land. Å straffe de som er uregistrerte er heller ikke bra for jeg vil påstå at alle norske som har solgt sex første gang aldri ville ha gått til politi, kommune eller andre etater å registrert seg. Jeg ser det som viktigst å få salg inn i hus. I dag er dette kun "mulig" om du selv eier dette huset og driver aleine. Som 20 års student og blakk så har du ikke kapital til å skaffe deg ditt eget hus. Altså må husløsloven vekk. Sekjøpsloven må vekk. Så får du snakke med lovmakerne og da vil jeg anbefale at du tar kontakt med de som sitter på Stortinget for å få vite hva som er mulig eller umulig å få til. Uansett så må loven omfatte salg i fra offentlig sted som uønsket og utføringen av selve handlingen på offentlig sted som uønsket. Er da inne i bil eller campingvogn plassert på et offentlig sted omfattet av offentlig sted?

Skal ei ikke norsk kunne drive lovlig så må hun omfattes av de samme regler som en hver utenlandsk statsborger som søker arbeid og inntekt i Norge. Der har vi lover om registrering og D nr. Om en ønsker å selge sex profesjonelt bør det også en klassifisering til enten du er norsk eller ikke. Et ID kort som forteller at du er profesjonell, en sertifisering.

Så mitt forslag til lov er ganske kort.

§ xxx. Alt kjøp og salg eller avtale av sexuelle tjenester i mot vederlag på eller i fra offentlig sted, eller avtale om sådan er forbudt. Brudd på denne bestemmelse straffes med bøter eller fengsel i opp til xxx dager.

Så kommer a og b og c også videre som forteller hvor og når og hvordan dette kan gjøres lovlig i fra ditt private bosted. Hvordan du registrerer deg, hvordan du betaler skatt o.s.v. Hvordan du kan markedsføre dine tjenester og hvordan, hvilken krav som settes til ditt sted.

For ikke å lage store bordeller så kan dette reguleres med maksimalt to til tre som jobber sammen i et AS i fra den enes bosted. Du trenger uansett advokatbistand og politikerhjelp for å kunne komme med et spisbart og fornuftig forslag som selvklart vill bli nedstemt av de som er i mot prostitusjon. Men husk at de fleste lover er et tveegget sverd, også teksten om totalforbud for de som er i mot prostitusjon.

Lenke til kommentar

Det er flere faktorer her som spiller inn.

Slik som lovverket på skattesiden er, så forfølger nå skatteetaten prostituerte som ikke betaler skatt. Så vidt jeg vet, så har vel bl.a. Mette fått temmelig mye problemer med dette.

Imidlertid, så om en jente vil betale skatt og ha sitt på det tørre, og da hyrer et regnskapsbyrå for å få det formelt riktig, så blir regnskapsbyrået tatt for brudd på hallikparagrafen.

Lenke til kommentar

Celin:

Jeg setter pris på at du engasjerer deg :) Jeg er ikke nødvendigvis enig i alt du sier, men mer offentlig debatt kan vel ikke være noe annet enn positivt. Spesielt hvis man linker inn Amnesty sin rapport, og at dagens lov gjør det farligere for dem som jobber.

Jeg skulle gjerne hatt en enkel måte å betale skatt på, for disse inntektene, og fått sosiale goder tilbake. (Da tenker jeg på at jeg slipper å måtte lyve om hva inntekten gikk ut på, og hvem kunden var, for å skjerme dem. Jeg liker ikke å være ukorrekt i regnskapet mitt.)

Det hadde også vært fint om det å leie ut leiligheter til eskorter ikke automatisk kobles til hallikvirksomhet.

Stå på!

Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...