Gå til innhold

Euros/US/Revolut/Paypal osv


Gaggball

Anbefalte innlegg

Ser det er flere og flere damer nå som ønsker betalt med annen valuta enn NOK.

Hvordan løser dere dette?

Euro og US vet jeg man får i ATM på Oslo S og Gardermoen. Noen som bruker Revolut, om så hvordan funker det i praksis? Paypal er jo knyttet opp til mitt eget kort, og det ønsker jeg ikke å bruke pga elektroniske spor. Er Revolut på samme måte, eller kan man omgå slike el.spor med det?

  • Like 2
Lenke til kommentar

Revolut funker som en vanlig bank du setter inn penger på konto så kan overføre som med vipps. det blir direkte knyttet til ditt navn. 

Sidespørsmål: hvor er det billigst å få tatt ut Eurosedler? Har brukt Nokas maskinen på togstasjonen, men ganske stivt gebyr og dårlig exchange rate. 

  • Like 1
Lenke til kommentar

Interessant spørsmål.  Cash vil alltid være best med hensyn til det å skjule spor.  Alle uttak av utenlandsk valuta vil bli registrert på deg om du bruker en personlig konto.  Bankene er pliktige til å gjøre et eller annet om de mistenker forsøk på hvitvasking eller finansiering av terror.  Hver gang du oxo veksler cash fra kroner til euro, eller annet, på Forex, så blir du registrert om du må viste leg.  Alle småbeløpene legges sammen, og storebror ser deg!

Må vi betale i utenlandsk valuta?  Er ikke det en ekstraservice vi yter jentene?  Tilbudet kan bli mindre, men om de som krever betalingsformer vi ikke liker får færre besøk, så virker jo det oxo på betingelsene.

  • Like 3
Lenke til kommentar

det finnes måter å unngå dette problemet på.
men til mannen i gata vil jeg tipse om å ta ut extra penger neste gang du er på ferie i utlandet.

eventuelt betale med gull, klokker eller annen verdi gjenstand, som lett kan selges videre.

  • Like 1
Lenke til kommentar

Ta ut Euro er ikke noe problem. Å dokumentere behov er heller ikke noe problem da jeg er utenlands flere ganger i året og kan dokumentere behovet i værste fall.

Sist jeg var utenlands så var både NOK og SEK stående i 0 for veksling på steder man kan veksle. De vil rett å slett ikke ha NOK og SEK.

  • Like 2
Lenke til kommentar
21 minutter siden, Gaggball skrev:

Men da er det knyttet opp mot mitt navn som jeg ikke er interessert i, om jeg har forstått Revolut riktig?

Du kan skjuld din navn og tlf 96ef19b0-91c8-43a1-9ebb-e6993183a76c.thumb.jpeg.7014cd90a6d37d61c689d82ae435d5df.jpeg nå du send penger til noen.e7ada949-ea3f-4305-a880-60ca0d3d3cb8.thumb.jpeg.d37399dafe8c13bdc85f47dcb8303545.jpeg

Lenke til kommentar
41 minutter siden, Gaggball skrev:

Det er greit nok, jeg tenkte mer på å være anonym ovenfor myndigheter

Revolut er basert i Lituania..revolut er brukt veldig mye meg gamblers,som vil genvist penger fra utland.Du få kort også..

Lenke til kommentar
44 minutter siden, anonymbruker skrev:

ingen som nevner krypto?
usd coin.
usd er knytter opp til dollaren.
den er alltid stabil.
anbefales sterkt vis du skal betale med krypto.
da du slipper å bekymre deg for et ustabilt marked.

Kryto vis du skriv feil adressen du miste hele penger

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri betalt med annet enn cash. Jeg kan strekke meg til Euro men ikke elektronisk. Ikke idiotsikkert det heller - men alt elektronisk er ihvertfall flashing for myndighetene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
På 18.2.2024 den 14.21, Gaggball skrev:

Det er greit nok, jeg tenkte mer på å være anonym ovenfor myndigheter

Dette er et godt og viktig poeng.  Det kan være greit å finne ut hvilke beløpsgrenser banken din opererer med før de begynner å undersøke hva som gjør at det strømmer penger gjennom kontoen din, den ene eller andre veien.  De er pliktige å gjøre noe ved (Hvitvaskingsloven):

§ 4 a.Beløpsgrense for kontantvederlag. Kontroll

Forhandlere av gjenstander kan ikke motta vederlag i kontanter på 40 000 kroner eller mer. Dette gjelder også der oppgjøret gjennomføres i flere operasjoner.

§ 6.Plikt til å foreta kundekontroll

Rapporteringspliktige1 skal foreta kundekontroll ved

1. etablering av kundeforhold,
2. transaksjon som gjelder 100 000 norske kroner eller mer, for kunde som den rapporteringspliktige ikke har et etablert kundeforhold til,
3. mistanke om at en transaksjon har tilknytning til utbytte av straffbar handling eller forhold som rammes av straffeloven2 §§ 131 til 136 a, eller
4. tvil om hvorvidt tidligere innhentede opplysninger om kunden er korrekte eller tilstrekkelige.

Beløpsgrensene i første ledd nr. 2 beregnes samlet for transaksjoner som gjennomføres i flere operasjoner som ser ut til å kunne ha sammenheng med hverandre. Dersom beløpet ikke er kjent når transaksjonen gjennomføres, skal kundekontrollen foretas så snart den rapporteringspliktige blir kjent med at beløpsgrensen er oversteget.

Lenke til kommentar
På 18.2.2024 den 12.22, anonymbruker skrev:

det finnes måter å unngå dette problemet på.
men til mannen i gata vil jeg tipse om å ta ut extra penger neste gang du er på ferie i utlandet.

eventuelt betale med gull, klokker eller annen verdi gjenstand, som lett kan selges videre.

Eskorter som ikke vil ha cash blir det oxo flere av.  Her er det mange som prøver seg med: Åh, jeg får ikke brukt kontantene til å kjøpe flybillett med, eller betale husleien.  Kan du ikke overføre til meg via Revolut/Vipps/konto/sjekk?/bankoverføring/krypto/verdikort/m.m. ? 

Ja, jeg forstår problemet ditt med cash i det kontantløse samfunnet, men det er ikke jeg som skal løse det for deg ved å utlevere mine personlige data.  

Og foreløpig er det et lite mindretall av eskortene som ikke har andre betalingsløsninger.  De besøker jeg ikke.

  • Like 3
Lenke til kommentar

Jeg var i London for ca 25 år siden, dama som besøkte meg på hotellet hadde med korttermial allerede den gangen.

NOK er mindre verdt og koster en del å veksle inn, så jentene vil nok prøve å overføre også den kosnaden på oss.

  • Like 3
Lenke til kommentar
32 minutter siden, Tototre skrev:

Eskorter som ikke vil ha cash blir det oxo flere av.  Her er det mange som prøver seg med: Åh, jeg får ikke brukt kontantene til å kjøpe flybillett med, eller betale husleien.  Kan du ikke overføre til meg via Revolut/Vipps/konto/sjekk?/bankoverføring/krypto/verdikort/m.m. ? 

Ja, jeg forstår problemet ditt med cash i det kontantløse samfunnet, men det er ikke jeg som skal løse det for deg ved å utlevere mine personlige data.  

Og foreløpig er det et lite mindretall av eskortene som ikke har andre betalingsløsninger.  De besøker jeg ikke.

Flere jenta har problemer med Westen Union/Ria.Politiet (UDI) overvakt den penger sted.Jeg often må sette penger i min norskkonto til overføre til mine vennina Linda fks.Siste gang hun bli stop av UDI ved Ria som liger på busstasjon i Oslo(jeg var i Oslo,og hun har ringt meg desperat)

Jeg har vipps /vipps bedrift -kortleser (du må har enk eller as)og nå jeg kan møttat faktura ..

Lenke til kommentar
På 19.2.2024 den 9.21, Karsten skrev:

Jeg ville aldri betalt med annet enn cash. Jeg kan strekke meg til Euro men ikke elektronisk. Ikke idiotsikkert det heller - men alt elektronisk er ihvertfall flashing for myndighetene.

Og cash kan bli bruke som bevis møt deg..just saying..

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er jeg som er blåøyd, andre som er paranoide eller en svært ulikt pengebruk på denne type hobby. Men jeg har vanskelig for å tro at "myndighetene" får los på kontantuttak til noresk-formål. Myndighetenes fokus er hvitvasking, terrorfinasiering, skattesvik mv. Jeg er av den oppfatning at man skal være en særdeles aktiv horebukk for å nå opp til relevante vesentlighetsgrenser for når slikt fanges opp av radaren.

Dog, cash is king og noe jeg bruker i 95% av tilfellene... lite redd for at dette skal trigge en MT-melding.

Endret av daxi
Lenke til kommentar
3 minutter siden, daxi skrev:

Vet ikke om det er jeg som er blåøyd, andre som er paranoide eller en svært ulikt pengebruk på denne type hobby. Men jeg har vanskelig for å tro at "myndighetene" får los på kontantuttak til noresk-formål. Myndighetenes fokus er hvitvasking, terrorfinasiering, skattesvik mv. Jeg er av den oppfatning at man skal være en særdeles aktiv horebukk for å nå opp til relevante vesentlighetsgrenser for når slikt fanges opp av radaren.

Dog, cash is king og noe jeg bruker i 95% av tilfellene... lite redd for at dette skal trigge en MT-melding.

Når du har et cashforbruk på hobbyen på over 50k i året, som en del av hardcore-miljøet her har.  Noen ligger godt over 100k.  Så blir det stilt spørsmål.  Om du i tillegg tar ut 400 euro hver måned, så er det sånn at beløpsgrensene overskrides og du kan få spørsmål.  Men du har jo ikke brutt den aktuelle loven, og har lov til å bruke pengene dine som du vil.  Men de vil kunne kikke deg i kortene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
6 minutter siden, Tototre skrev:

Men du har jo ikke brutt den aktuelle loven, og har lov til å bruke pengene dine som du vil.  Men de vil kunne kikke deg i kortene.

Ja, muligheten er der. Men jeg har ennå til gode å ha hørt om at det har skjedd i praksis.

Mottakerne av kontanter vil dog pushe noen grenser. Tidligere aktive Mrs Julia fortalte meg en gang at hun hadde blitt skjønnslignet pga uforklarte innskudd...

Endret av daxi
Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...