Gå til innhold

Jenter som søker leilighet - trygt?


traveler85

Anbefalte innlegg

Det er veldig mange ganske like annonser for tiden på RE med jenter som sier de ser etter leilighet. Jeg har en jeg kunne tenkt meg å leie ut, men er det trygt?

Lenke til kommentar

Trygt og trygt vil alltid være et relativt spørsmål.  Om du er yrkeskriminell og lever av å bryte loven er det nok ikke så veldig annerledes det daglige virket.  Men se på strafferammene!  Om du ikke har gjort noe ulovlig før så vil jeg vurdere det å leie ut til en prostituert som et ganske stort risikoprosjekt.  Særlig om dette er utleie du også lever av.  Det er mulig, men jeg ville latt alt gå gjennom stråmenn.  La ikke kvinnene leie direkte av dem, men f.eks. en familie leier av deg og skriver under på alle kontrakter, og så gjør de ulovlig framleie til sexarbeiderne.  Men da vil de også kunne sitte i saksen en dag, så klart.

Hva sier loven?

Sexkjøpsloven: § 202a.

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som a) skaffer seg eller andre seksuell omgang eller handling ved å yte eller avtale vederlag, b) oppnår seksuell omgang eller handling ved at slikt vederlag er avtalt eller ytet av en annen, eller c) på den måten som beskrevet i bokstav a eller b får noen til å utføre med seg selv handlinger som svarer til seksuell omgang. Er den seksuelle omgang eller handling skjedd på en særlig krenkende måte, uten at forholdet straffes etter andre bestemmelser, er straffen fengsel inntil 1 år.

- Dette er det minst alvorlige du kan bli tatt for.  Men det kan komme på toppen om du tar i mot husleiebetalingen in natura.

Her er den farlige loven for ellers "lovlydige" samfunnsborgere (har hentet fra et nettsted som forklarer):

Straffelovens § 315 om Hallikvirksomhet og formidling av prostitusjon

Ifølge Straffeloven § 315 er hallikvirksomhet straffbart, og kan straffes med bot eller fengsel inntil 6 år. Her er noen av handlingene som faller under denne bestemmelsen:

  1. Fremme andres prostitusjon

  2. Leie ut lokaler og forstå at lokalene skal brukes til prostitusjon, eller utvise grov uaktsomhet i så måte

  3. I offentlig kunngjøring utvetydig tilby, formidle eller etterspør prostitusjon

For å forstå disse punktene, la oss se på dem mer detaljert:

Fremme andres prostitusjon

Dette kan innebære at du er den som tar oppdrag og formidler dem til den som selger seksuelle tjenester. I praksis betyr dette at du handler på en slik måte at prostitusjon blir mulig eller lettere.

Leie ut lokaler for prostitusjon

Hvis du leier ut lokaler, og forstår at disse lokalene skal brukes til prostitusjon, kan du bli straffet for hallikvirksomhet. Dette gjelder også hvis du utviser grov uaktsomhet, det vil si at du burde ha forstått at lokalene skulle brukes til prostitusjon.

Annonsering av prostitusjon i offentligheten

Hvis du i offentlige kunngjøringer tydelig tilbyr, formidler eller etterspør prostitusjon, kan dette også være straffbart. Dette kan for eksempel være i aviser, på internett eller i andre offentlige fora.

Prostitusjon definert i straffeloven

Det er viktig å merke seg at prostitusjon i denne paragrafen er definert som at en person mottar vederlag for å ha seksuell omgang eller foreta seksuell handling med en annen, eller for å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Det er altså mange handlinger som kan falle inn under hallikvirksomhet ifølge norsk straffelov.

https://www.straffbart.no/2023/05/forsvarer/hallikvirksomhet-i-norsk-straffelov/

 

  • Like 2
Lenke til kommentar

Rart det ikke er flere som leier ut som blir tatt egentlig.

Hvorfor ikke bare AirBnB? Du tjener nok ikke like mye men dog, du havner ikke i fengsel...

Endret av Tukleren
  • Like 1
Lenke til kommentar
4 minutter siden, Tukleren skrev:

Rart det ikke er flere som leier ut som blir tatt egentlig.

Hvorfor ikke bare AirBnB?

Har ikke sett noen statistikk på akkurat det.  Men det handler vel mye om at onkel P ikke bruker mye ressurser på de eskortene som jobber alene og har langtidsleie, så lenge det ikke er mistanke om menneskehandel.  At hun er tvunget til det.  Vet at det er altfor mange som ikke vet om denne paragrafen.  Og det holder jo egentlig at en nabo klager og politet begynner å spane.  Hvis du som huseier da burde ha visst...ligger du tynt an.  Men det kan jo være vanskelig å bevise i retten?

Jeg har fått spørsmål om å leie ut til en eskorte, men da får hun ikke jobbe derfra.  Men bo billig, ja :-) Og komme på besøk til meg når husleien skal betales.  Da er jeg innenfor paragraf 202a.  Tror jeg?

Endret av Tototre
  • Like 1
Lenke til kommentar

En liten kommentar til på utleie for jeg tar kvelden: En forholdsvis ung, medieomtalt kar har slått seg opp og blitt et navn innen næringslivet.  Ja, han gjør god business, men det er mer.  I fjor sommer besøkte jeg en av mine omreisende eskorter på et nytt sted i en by jeg ikke er så ofte.  Leilighet under oppussing.  Kun et navn som eier av alle fire leilighetene.  Stod på postkassene og jeg sjekket opp etterpå i eiendomsregisteret.  Ja, det er han unge, fremadstormende fyren.  Jeg har en mistanke om at han driver stort innen utleie til eskorter.  Og om det bare er jenter som leier av han, korttidsleie, vil det kunne bli et problem en dag.  

Hvilke leiepriser ser du for deg, @traveler85 ?  Det vanlige er at eskortene betaler dagsleie.  Om det er lite og dårlig standard kan det være så lite som 300 kr/døgnet.  Det vanlige er fra 750-1000 kr/d.  Høy standard med egen inngang er dyrere.  Og utleiere tar alltid forskuddsbetalt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for veldig gode innspill rundt dette temaet! Og ikke bare svar i form av meninger, men til og med backet opp av research og link til kilder. I tillegg til eksempelet med denne medieomtalte og suksessfulle herremannen. Er vel liten tvil om at det der kommer til å bite han i baken om han fortsetter med systematisk utleie til eskorte i relativt stor skala! For min del er det jo bare snakk om det ene huset som jeg selv bruker sporadisk. Legger det ut på AirBnB om sommeren, men aldri tatt meg bryet med å legge det ut vinterhalvåret. Og at jeg vurderer å leie det ut til eskorte nå er ikke av økonomiske årsaker egentlig, mer for spenningen sin skyld om jeg skal være ærlig. Og en potensiell fin tilgang til kontanter nå som man blir flagget hos Kripos dersom man gjør uttak på mer enn 20k i kontanter i løpet av et helt år! Til og med butikkene har jo måttet endre sine kassasystem slik at kontantuttak i butikk også innrapporteres...Og beklager at jeg ikke legger ved kilde rundt dette, da jeg ikke vet hvor det er hjemlet. Men "alle" prater om det for tiden, og jeg antar at også dere fikk opp egenerklæringen i nettbanken sent i fjor rundt dette med uttak?

  • Like 1
Lenke til kommentar
1 time siden, traveler85 skrev:

Og en potensiell fin tilgang til kontanter nå som man blir flagget hos Kripos dersom man gjør uttak på mer enn 20k i kontanter i løpet av et helt år! 

Det er forskjellige beløp fra bank til bank.  Det er først når totalbeløpet overstiger 100k i løpet av et år, og hvis du ikke har et forhold til banken du har tatt ut penger/vekslet fra, at banken er pliktig å gjøre et eller annet tiltak for å hindre hvitvasking.  Det betyr ikke at du som kunde automatisk blir flagget hos Kripos.  Banken må gjøre noe først!  Noen banker har lagt seg på en strengere linje, og stiller spørsmål alt når du har tatt ut 50k innen 12 mnd.  Størrelsen på hva du kan ta ut i enkeltuttak varierer også.  Denne loven er ikke laget for å ta sexkjøpere, men for å hindre hvitvasking og terrorfinansiering.  Og ja, det er greit å følge med på utviklingen her.  Mener å huske fra før jul at @johnlogan har noen gode løsninger i ermet.

  • Like 1
Lenke til kommentar

Aha, så det er forskjellige beløpsgrenser hos bankene for når de rapporterer altså. Det var interessant å vite. Og ja er innforstått med at det er hovedsakelig hvitvasking og finansiering av terrornettverk og generelt smugling av kontanter ut av landet i stort omfang de er interessert i. Men likevel, å havne i "søkelyset" kjennes ubehagelig. Uansett om det er som ett av tusenvis av orange flagg i en rapport, eller om man i verste fall til og med blir vurdert for noe. Kjenner en som ble stoppet på gata av enten pst eller kripos, eller hva det nå var, til et slags uformelt avhør. Da hadde de fulgt etter han lenge. Altså denne mannen bruker mye cash på damer og dop, men that's it. Likevel er det nok til å bli seriøst flagget og tatt ut i stikkprøve, hvor han måtte svare på hvorfor han tok ut så mye kontanter, og hva han brukte det til.

Lenke til kommentar
5 minutter siden, traveler85 skrev:

Aha, så det er forskjellige beløpsgrenser hos bankene for når de rapporterer altså. Det var interessant å vite. Og ja er innforstått med at det er hovedsakelig hvitvasking og finansiering av terrornettverk og generelt smugling av kontanter ut av landet i stort omfang de er interessert i. Men likevel, å havne i "søkelyset" kjennes ubehagelig. Uansett om det er som ett av tusenvis av orange flagg i en rapport, eller om man i verste fall til og med blir vurdert for noe. Kjenner en som ble stoppet på gata av enten pst eller kripos, eller hva det nå var, til et slags uformelt avhør. Da hadde de fulgt etter han lenge. Altså denne mannen bruker mye cash på damer og dop, men that's it. Likevel er det nok til å bli seriøst flagget og tatt ut i stikkprøve, hvor han måtte svare på hvorfor han tok ut så mye kontanter, og hva han brukte det til.

Da skal du ikke svare på noe før du har med deg advokat :-) 

Lenke til kommentar

Haha, det jeg sa til han og :D 

Men det er jo en bevisst strategi når de stopper folk på den måten, tar de off guard og man blir veldig ukomfortabel. Så starter de jo med å casually og høflig spørre spørsmål av typen, "har du et øyeblikk?" og "kan jeg bare spørre deg om...". Svarer man ja på autopilot der som folk flest gjør så har de fått samtykke av deg og kan bruke svarene dine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
  • 4 weeks later...

Nå har det gått tre uker siden @traveler85 stilte dette spørsmålet.  I ettertid hadde han og jeg noe mer kontakt siden vi begge hadde spørsmål rundt temaet.  Ærlig talt så tenkte jeg kanskje at han kan være en onkel eller tante som fisker, og jeg vet ennå ikke sikkert.  Uansett så er det kanskje noen av de tipsene som vi delte med hverandre som kan være gode oxo for andre, så deler av det kommer til å bli med i en episode av Håndbok for Horekunder

Traveler85, når det blir publisert så skal det ikke komme fram noe som kan gjenkjenne deg.  Det blir de generelle betraktningene rundt det å omgå direktekontakt med eskorten, og betalingsmåter utenom AirBnB-systemet.

  • Like 2
Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...