Gå til innhold

bump til "dobbeltregistrering"


Gjest

Anbefalte innlegg

viewtopic.php?f=6&t=1521

Veldig bra med tiltak mot dobbeltregistrering. Foreslo lignende på nakenprat og nettopp argumentet med besøk stoppet det. De som vil bølle går antagelig bare via Proxy, så hvor langt kommer vi?

Det er nok mange årsaker til flere navn fra samme ip og det med at innlegg fjernes er kanskje dumt. Meeen, nå er det kanskje ikke alle skriverier her som er pilarer i historien.. ;D Ville mest gi et til innlegget, men jeg er ikke sikker på om det er så lurt. Risikere å fjerne gode/nyttige innlegg..?

Lenke til kommentar
Problemet jeg ser for meg med dette er hvis noen blir slettet uten at de visste om at det var to stk. i huset som brukte forumet :D

I så fall må de bruke samme ruter. Det bør begge vite om.

Og så er det de som jobber i et stort firma og mange bruker samme ruter. Til det er bare å si at denne typen privat virksomhet ikke bør gjøres på jobben.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Tja. Jeg er ofte innom forumet når jeg har pauser på jobben. Ser ikke at det skal være noe galt i det. Passer naturligvis på å lukke vinduet hvis kolleger kommer innom kontoret mitt.

Jeg skal ikke legge meg opp i om folk driver med dette på jobben, men det er kanskje ikke så lurt, spesielt i firmaer som spionerer på de ansatte. Akkurat det forekommer nok i større grad enn vi er klar over.

  • Like 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at det er gode intensjoner bak dette forslaget. Men dersom dette gjennomføres vil det være dypt problematisk for en del av oss som bruker forumet.

Forum-brukere som benytter TOR eller lignende anonymitetsløsninger og proxyer vil jo da få sitt (eneste) nick slettet! Hele konseptet bak disse løsningene ligger jo i at flere personer har samme IP-adresse som ikke lett kan spores tilbake til utgangspunktet. Og for TOR sin del rulleres det mellom flere ulike IPer som alle vil kunne vises igjen i forumets logger for poster/innlogginger for en enkelt bruker. Kanskje du har lagt merke til dette også? Måten disse løsningene fungerer på betyr altså at flere fysiske personer, uavhengig av hverandre i sted og tid, kan ha hver sin bruker som alle har samme IP, uten at det er noe tull involvert.

Hvorfor er vi noen som ønsker å bruke slike anonymitetsløsninger? Vel, dette forumet har et tema som gjør at de fleste av oss virkelig ikke vil risikere at familie/venner/kolleger får vite at vi benytter oss av det. Og så er det desverre slik at svært mange såkalte hjemme-rutere har en logg-funksjon som alle som har tilgang til passordet kan undersøke, enten ved å se på IPer (nettadresser) som besøkes "live" eller via logging-program på en annen tilkoblet PC som gjør det enda enklere. Så det er ikke for å skjule oss for Admin på forumet, men for våre nærmeste (partner, familie, bo-kamerater, arb.giver) og eventuelt ISP vi benytter disse løsningene.

For å gjøre det klart, jeg har ikke noe ønske om å endre selve regelen, eller rettferdiggjøre dobbeltreg., men et eksempel for at det også kan være fornuftig kom jeg til å tenke på nå. Se for dere at en forumtraver har lyst til å poste en "Jeg ble tatt av purken"-historie uten å få dette assosiert med sin vanlige profil. Interessant lesning for oss andre, men jeg kan også forstå at noen kvier seg for å poste slikt med sin faste brukerprofil. For ordens skyld nevner jeg at jeg selv kun har denne ene brukeren som jeg poster med.

Og som nevnt i første innlegg så kan jo også god informasjon (anmeldelser o.l) og forsvinne når postene til et medlem strykes i prosessen.

Håper at Admin kan veie disse argumentene opp mot den fordelen han ser i å unngå reelle dobbeltregistreringer. Har forumet vært mye plaget av personer som har holdt diskusjoner kunstig i live på denne måten, eller er dette mest et tiltak for å være føre var?

For å prøve å bidra litt konkret og konstruktivt, så kan jeg foreslå at dobbeltregistreringer med IP som resolver til en norsk ISP (Get, Canal D, altibox osv.) kan antas å være reelt doble og kan slettes. Men at de andre IPene får være i fred - det er neppe mange her som ikke bruker anonymitetsløsning som har utenlandsk ISP, eller?

Andre tanker om dette?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Forum-brukere som benytter TOR eller lignende anonymitetsløsninger og proxyer vil jo da få sitt (eneste) nick slettet! Hele konseptet bak disse løsningene ligger jo i at flere personer har samme IP-adresse som ikke lett kan spores tilbake til utgangspunktet. Og for TOR sin del rulleres det mellom flere ulike IPer som alle vil kunne vises igjen i forumets logger for poster/innlogginger for en enkelt bruker. Kanskje du har lagt merke til dette også? Måten disse løsningene fungerer på betyr altså at flere fysiske personer, uavhengig av hverandre i sted og tid, kan ha hver sin bruker som alle har samme IP, uten at det er noe tull involvert.

Dette er et veldig godt argument.

Det er ikke riktig at mange bruker TOR etc., de er nok i et temmelig beskjedent mindretall. Jeg sjekker som regel slike IPer, og har hittil ikke funnet en eneste TOR-bruker! phpBB har et enkelt verktøy for å sjekke slike ting.

Det er nok verre med leverandører som f.eks. ICE.net som har atskillig flere brukere, og sjansen for å dumpe borti samme IP er større.

Men det er forholdsvis lett å se når dette skjer. Ved å se hvor mange ganger det er postet fra de forskjellige IP-ene, og gjerne å se på innhold, skrivemåte osv., er det mulig å foreta en viss vurdering.

Hovedhensikten med å ikke tillate dobbeltregistreringer, er å forhindre forhold som i et lignende forum som dette, hvor selv admin opererer med minst 4-5 forskjellige nick, og dominerer forumet med diverse merkelige innspill.

Det er nok nødvendig å foreta en grundigere vurdering av antall og innhold før noen strykes.

  • Like 1
Lenke til kommentar

Som skrevet er det mange grunner til å både bytte og gjenbruke både nick, ip'er og sikkert mer og jeg tror ikke slettingen som ble beskrevet først er hensiktsmessig. Jeg tror mer på å sikre seg menneskelig aktivitet bak et nick - på en eller annen måte. F.eks ende utvalg av brukere en beskjed på norsk (og på engelsk en henvisning til hjelp, kanskje) om at de må logge seg inn og gjøre noe, skrive et innlegg, trykke "ja" på at de vil beholde brukeren. Ingen lenker i meldingen, forklar så noen må gjøre noe. Utvalget kan være de som aldri har skrevet noe, ikke logget på en periode eller annet.

Lenke til kommentar
Utvalget kan være de som aldri har skrevet noe, ikke logget på en periode eller annet.

De som ikke har skrevet innlegg, blir ikke registrert som dobbeltbruker.

Uansett er det momenter her som er verd å tenke over.

Det største problemet er at så mange ikke leser reglene våre. Hvis flere tok hensyn til dem, ville tanken om slike tiltak ikke bli tenkt.

  • Like 1
Lenke til kommentar

Det virker som Admin har en reflektert tilnærming til problemstillingen, og det høres betryggende ut. Tror han vil være i stand til å gjøre gode vurderinger for at forumet skal fortsette å fungere bra for alle seriøse brukere.

Når det gjelder antall TOR-brukere så vet ikke jeg hvor mange det er. Men at det ikke viser igjen en eneste TOR-bruker i forumet høres rart ut. Selv har jeg registrert meg, lurket og postet utelukkende via TOR. Og jeg har lest at det også er andre som har tatt i bruk TOR her på forumet. Kanskje ikke alle TOR exit-nodene (IPene) er registrert eller oppdatert i verktøyet som forumet tilbyr for å sjekke dette?

Mens jeg husker på det må jeg få rette en spesiell takk til Admin for at han hørte på tips fra brukerne og etter en egen undersøkelse åpnet opp for å kunne søke i forumet også på navn helt ned til fire bokstaver. Nok et eksempel på at vi har en admin som samarbeider bra med brukerne og ikke går rundt og later som han alltid vet best selv. Takk!

PS

Her er de nevnte forumreglene i sin helhet. Har DU lest de?

viewtopic.php?f=6&t=3

  • Like 1
Lenke til kommentar
Når det gjelder antall TOR-brukere så vet ikke jeg hvor mange det er. Men at det ikke viser igjen en eneste TOR-bruker i forumet høres rart ut. Selv har jeg registrert meg, lurket og postet utelukkende via TOR.

Takk for skryt!

Når det gjelder TOR-brukere i forumet, så er de nok flere enn de jeg har sett, for jeg ser ikke at noen bruker TOR før jeg sjekker IP-adressen nærmere. Det betyr ikke at de ikke er der, men at jeg ikke har sett dem.

Oppe ved logoen står det "Forum for Folk". Det er til for brukerne. Som eier og admin kan jeg styre og stelle, men jeg ønsker ikke å drive rent diktatur.

Ha en fortreffelig dag!

PS. En IP-sjekk på IPen du postet fra viser TOR tydelig, bla.:

QuadraNet, Inc QUADRANET-DFW-02 (NET-96-44-188-0-1) 96.44.188.0 - 96.44.191.255

Axigy TOR-DFW01 (NET-96-44-189-96-1) 96.44.189.96 - 96.44.189.103

OC3 Networks & Web Solutions, LLC OC3-NETWORKS2 (NET-96-44-128-0-1) 96.44.128.0 - 96.44.191.255

  • Like 1
Lenke til kommentar

Skryt til admin er berettiget! Applaus!!

Mye fornuftig i tråden ellers. Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har Løsningen og er like sikker på at andre, inkl admin tenker lurt her. Kanskje utvalget av brukere som er på kanten til å bli slettet burde informeres om at de må lese reglene? Er det en enkel mekanisme for den vanlige "aksepter og fortsett"-mekanismen?

Lenke til kommentar
Er det en enkel mekanisme for den vanlige "aksepter og fortsett"-mekanismen?

Det er det nok ikke, dessverre. Har ingen andre midler enn stadig mas om å lese reglene om igjen! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...