Gjest Skrevet Februar 7, 2017 Share Skrevet Februar 7, 2017 Ja, dere leste rett! Etter å ha sett og studert alle disse interessante innleggene og trådene som er "spin-off" etter ranet av Johanna er det akkurat det jeg vil foreslå - sikkerhetskurs for sexarbeidere, i regi av eksempelvis Nadheim og/eller Pro-Senteret i sammarbeid med politiet og/eller et sikkerhetsselskap? Personlig sikkerhet er et stort og viktig område for de som driver i denne sårbare gesjeften, som salg av seksuelle tjenester er. Et slikt kurs bør gjennomgå alle typer sikkerhet, både aktiv og passiv, og bør vel ledes av et sikkerhetsselskap og/eller politiet? Det å ha politiet som en del av et slikt opplegg tror jeg også vil kunne bidra til økt tillitsforhold mellom politi og sexarbeiderne, og det tror jeg er nødvendig. Det synes også å være gode erfaringer med kontakt med politi etter at "operasjons husløs" ble skrinlagt, og mitt intrykk er at jentene føler at de blir hjulpet av politiet i de tilfeller de har gått til anmeldelse. Og bare det å øke tillitsforholdet dem imellom er en sikkerhetsfaktor i seg selv! Et slikt kurs vil også kunne gjennomgå alle de hjelpemidler som man kan bruke - rutiner for hvordan man møter kunden, "siling" av uønskede kunder, pepperspray, alarmer med lyd/telefon, bruk av alarmsentral, GPS-sporing av stjålne PC-er og telefoner, sikkerhetslåser, rutiner for oppbevaring av verdisaker, litt psykologi (eksempelvis hvordan tenker ransmannen og hvordan kan han "parreres" på en mest mulig ikkevoldelig måte), bruk av selvforsvarsteknikker/kampsportteknikker, skyte/stikkvåpen, kameraovervåkning, etc og de rettsregler som er knyttet til bruk av disse. Slike kurs bør holdes både på norsk og engelsk, invitasjon burde kunne gjøres via sms til telefonnumrene som de oppgir, via mail/hjemmesider eller via PM på eksempelvis RE. Kanskje noen av jentene i "MJP" kunne tatt kontakt med Nadheim og Pro-Senteret, foreslått noe slikt og eventuellt bistått med invitasjon, utforming og gjennomføring? Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Februar 7, 2017 Share Skrevet Februar 7, 2017 Pro sentret har kurs av og til. Men ikke for ofte, Oslo kommune sparer penger Ellers hadde jeg en kunde som lærte meg et flott triks , som jeg heldigvis ikke har fått bruk for, også driver jeg med bal-busting så får mye trening i å ta baller Pluss noen andre sikkerhets ting som jeg ikke deler. Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Februar 8, 2017 Share Skrevet Februar 8, 2017 God idé, men er politiet villig til å stille på et arrangement på f.eks Prosenteret? Vil gjerne ha mer informasjon rundt det juridiske også. Har ikke tenkt til å risikere å bli tiltalt for legemsbeskadigelse med døden til følge eller uforsettet drap Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Februar 8, 2017 Share Skrevet Februar 8, 2017 Dessuten er det helt på sin plass å dele ut trygghetsalarmer til oss slik at vi får hjelp fra politi/securitas. Som om vi rekker å ringe 112 hvis noen bryter seg inn Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Februar 8, 2017 Share Skrevet Februar 8, 2017 1 time siden, Gjest skrev: God idé, men er politiet villig til å stille på et arrangement på f.eks Prosenteret? Vil gjerne ha mer informasjon rundt det juridiske også. Har ikke tenkt til å risikere å bli tiltalt for legemsbeskadigelse med døden til følge eller uforsettet drap Du har rett til å beskytte deg mot inntrenger i eget hjem, du bruker samme paragraf som vektere gjør, dvs du kan ta en inntrenger i arrest, og om du slår forsvarer deg trenger du en god advokat og bruker selvforsvar paragrafen. Men fokus på vold og rettigheter i norsk rett har blitt veldig bra i de senere årene, så tror det går fint Vekter hjelp får vi ikke lov og ha, Vekterselskapet mister bevillingen på å drive vekterselskap om vi leier dem. (snakket med en som driver vekterfirma) Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Februar 8, 2017 Share Skrevet Februar 8, 2017 (endret) 6 timer siden, Gjest skrev: Vekter hjelp får vi ikke lov og ha, Vekterselskapet mister bevillingen på å drive vekterselskap om vi leier dem. (snakket med en som driver vekterfirma) Det er akkurat slike forhold som dette som er viktig å få avlart hvis det skulle bli arrangert et slikt sikkerhetskurs (sikkerhetskonferanse?) for sexarbeidere, og da bør politiet (aller helst med politijurist) være tilstede, helst sammen med et vekterselskap/sikkerhetsselskap. Det man da bør diskutere er hvilke sikkerhetsutfordringer sexarbeidere (som, enn så lenge, driver en helt lovlig virksomhet!) har, og hvordan man kan løse dem. Ut fra mine ringe juridiske kunnskaper kan jeg ikke forstå annet enn at privatpersoner har lov til å kjøpe seg sikkerhetsalarm med tilkobling til vektselskap helt uavhengig av hva formålet måtte være - beskyttelse mot plagsomme ekskjærester/stalkere, trygghetsalarm for eldre/syke, brannalarm. tyverialarm, vannlekkasje, etc. Jeg vil finne det veldig rart hvis eksempelvis alarm for å beskytte seg mot farlige kunder, klienter eller pasienter (har hørt at eksempelvis legekontorer i utsatte områder har sikkerhetsallarm) skulle risikere å bli rammet av hallikparagrafen!? Vekterselskapene har, slik jeg kan se, heller ingen plikt til å stå "skolerett" for Onkel Blå og forklare seg m.h.t. hvem de selger sikkerhetsalarmer/trygghetsalarmer til. Jeg kan ikke forstå annet enn at det vil stride mot taushetsbestemmelsene? Endret Februar 8, 2017 av gyselid enring i tekst Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Februar 8, 2017 Share Skrevet Februar 8, 2017 Ta et Krav Maga kurs. Selforsvar som er utrolig enklet å lære + det fungerer. Gjest Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Februar 8, 2017 Share Skrevet Februar 8, 2017 14 timer siden, Gjest skrev: Det er akkurat slike forhold som dette som er viktig å få avlart hvis det skulle bli arrangert et slikt sikkerhetskurs (sikkerhetskonferanse?) for sexarbeidere, og da bør politiet (aller helst med politijurist) være tilstede, helst sammen med et vekterselskap/sikkerhetsselskap. Det man da bør diskutere er hvilke sikkerhetsutfordringer sexarbeidere (som, enn så lenge, driver en helt lovlig virksomhet!) har, og hvordan man kan løse dem. Ut fra mine ringe juridiske kunnskaper kan jeg ikke forstå annet enn at privatpersoner har lov til å kjøpe seg sikkerhetsalarm med tilkobling til vektselskap helt uavhengig av hva formålet måtte være - beskyttelse mot plagsomme ekskjærester/stalkere, trygghetsalarm for eldre/syke, brannalarm. tyverialarm, vannlekkasje, etc. Jeg vil finne det veldig rart hvis eksempelvis alarm for å beskytte seg mot farlige kunder, klienter eller pasienter (har hørt at eksempelvis legekontorer i utsatte områder har sikkerhetsallarm) skulle risikere å bli rammet av hallikparagrafen!? Vekterselskapene har, slik jeg kan se, heller ingen plikt til å stå "skolerett" for Onkel Blå og forklare seg m.h.t. hvem de selger sikkerhetsalarmer/trygghetsalarmer til. Jeg kan ikke forstå annet enn at det vil stride mot taushetsbestemmelsene? Selvfølgelig kan jeg ha alarm med nødknapp, men ikke leie de som et firma som eskorte, jeg kan som privat person leie de. Sier de opp kontrakten er bare å kjøre sak, så får enn endret på dette å. Jeg er ikke juss professor, men har litt juridisk bakgrunn, nok til at jeg kan diskutere litt høyre nivå enn folk flest. Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Februar 9, 2017 Share Skrevet Februar 9, 2017 21 timer siden, Gjest skrev: Ta et Krav Maga kurs. Selforsvar som er utrolig enklet å lære + det fungerer. Gjest Vil oppfordre til en viss forsiktighet her. De to jentene som ble utsatt for de seneste ranene er i størrelsesorden 45-50kg. Mot en godt trent slugger på steroider er ikke voldelig motstand å anbefale. Det tar år å perfeksjonere kampsport teknikker så de blir effektive. Spes mot motstandere som også er godt trenet. Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Februar 9, 2017 Share Skrevet Februar 9, 2017 8 timer siden, Gjest skrev: Vil oppfordre til en viss forsiktighet her. De to jentene som ble utsatt for de seneste ranene er i størrelsesorden 45-50kg. Mot en godt trent slugger på steroider er ikke voldelig motstand å anbefale. Det tar år å perfeksjonere kampsport teknikker så de blir effektive. Spes mot motstandere som også er godt trenet. Godt sakt ... Beste tipset er faktisk å prate folk ut, og det er det vektere og politi i Norge lærer, og det er hovedgrunnen til at vi slipper flere volds hendelser i Norge. Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg