Gå til innhold

Hvordan foretrekker du å betale?

John Galt

Hvordan betaler du?  

41 stemmer

1. 1. Hvordan foretrekker du å betale?

• Cash / kontanter
      31
    • Revolut
      8
    • Paypal
      0
    • Crypto
      0
    • Annet
      2

Anbefalte innlegg

Nyskjerrig på hvordan andre liker å betale. Selv foretrekker jeg Revolut eller Paypal, til tross for at jeg vet dette kommer med høyere risiko for meg. Det er nok latskap fra min side som gjør at jeg ikke gidder å gå i en minibank for å ta ut cash, og at jeg sjeldent går rundt med lommebok og kort (alt er via Apple Pay og Vipps i hverdagen).

Hva foretrekker du å betale med?

• Like 1

Kun cash, alltid. Har alltid nok liggende i tilfelle jeg finner en annonse som frister. Ikke veldig vanskelig å bare ta ut litt når du er på butikken.

Revolut/Vipps er galskap, da blir du fort linket direkte til bakmenn etc. med dine elektroniske spor. Går kanskje greit en stund helt til noen begynner å nøste i en sak som i utgangspunktet ikke har noe med deg å gjøre. Jeg ser ikke poenget med å ta denne sjansen, bare litt enkel planlegging på forhånd sikrer deg selv.

• Like 7
1 minutt siden, Tukleren skrev:

Kun cash, alltid. Har alltid nok liggende i tilfelle jeg finner en annonse som frister. Ikke veldig vanskelig å bare ta ut litt når du er på butikken.

Revolut/Vipps er galskap, da blir du fort linket direkte til bakmenn etc. med dine elektroniske spor. Går kanskje greit en stund helt til noen begynner å nøste i en sak som i utgangspunktet ikke har noe med deg å gjøre. Jeg ser ikke poenget med å ta denne sjansen, bare litt enkel planlegging på forhånd sikrer deg selv.

Denne!

35 minutter siden, Chen skrev:

men noen ganger i Euro

Mange vil gjerne ha Euro ja, ofte til lavere pris. Men koster jo litt å veksle så jeg gjør ikke dette hvis jeg ikke allerede har Euro fra før. Forex/Ria rapporterer også til staten at du veksler og det er en grense på hvor mye de lar deg veksle (Norge, den siste sovjetstat).

Endret av Tukleren
  • Like 3
17 minutter siden, Tukleren skrev:

Mange vil gjerne ha Euro ja, ofte til lavere pris. Men koster jo litt å veksle så jeg gjør ikke dette hvis jeg ikke allerede har Euro fra før. Forex/Ria rapporterer også til staten at du veksler og det er en grense på hvor mye de lar deg veksle (Norge, den siste sovjetstat).

Jeg går lettere med på å betale i Euro hvis jeg får noe tilbake, "gratis" ekstra el. 

Har null problem at staten vet at jeg veksler til Euro. Jeg vil sikkert vekke mer oppmerksomhet fra staten hvis jeg drar til banken og insistere på å ta ut mange tusenlapper. 

• Like 2
3 minutter siden, Tukleren skrev:

Er en grense på 20? 30? tusen på 3 måneder, kjipt hvis du også drar en del til utlandet og ikke får vekslet.

Det er vel ikke noe øvre grense på hvor mye kan kan veksle? Men hvis du tar med kontanter, uansett valuta, som er verdt 25.000 kr ut eller inn av landet, så skal det deklareres. Du må også kunne dokumentere pengene opphav hvis du veksler mye om gangen.

Veksler uansett ikke mye kontanter når jeg skal på ferie. Det blir enten kort eller noe kontant uttak i utlandet. Det er ikke noe praktisk problem lenger. 

5 minutter siden, Chen skrev:

Det er vel ikke noe øvre grense på hvor mye kan kan veksle?

Jo, det er en grense på Forex og Ria men om det er de eller staten som har bestemt dette vet jeg ikke.

På Kypros var det ikke mange taxier som ville ta kort, gikk noen tusen bare der for meg.

• Like 1
34 minutter siden, Testdriver skrev:

Mulig de har ett annet nummer for å bruke Vipps

Du må vel ha bank id for Vipps, til nød kanskje d-nummer. Unntatt gift thai, noen få fra Ukraina og de som har permanent oppholdstillatelse så er det vel ingen som har egen Vipps de kan bruke. Du vil fort ende med en tredjepart vil jeg tippe.

Revolut kan de ha selv men spørs om de ønsker å bruke egen konto eller om de har en mellommann.

Endret av Tukleren
  • Like 1

Ikke bruk vips ! Jeg fikk en lang bank liste av en Thai bekjent som hadde mottatt vips betalinger. Denne listen sendte hun sendte meg og lurte på hva dette var hun hadde mottatt fra banken. Der var det 70+ fulle navn. Banken lurte på hvem disse var, hvilket forhold hun hadde til dem og hvorfor vips beløpene var så like og hva de vipset for! Noen av navnene var kjente…!!

• Like 3
46 minutter siden, AlexanderLarsen skrev:

Ikke bruk vips ! Jeg fikk en lang bank liste av en Thai bekjent som hadde mottatt vips betalinger. Denne listen sendte hun sendte meg og lurte på hva dette var hun hadde mottatt fra banken. Der var det 70+ fulle navn. Banken lurte på hvem disse var, hvilket forhold hun hadde til dem og hvorfor vips beløpene var så like og hva de vipset for! Noen av navnene var kjente…!!

Enig, KYC er sjeldent gøy 

Betal alltid med cash! Fikk KYC for unormalt mønster med mange og mye uttak.. bare svarte med link til en YouTuber med stort sølvfolie forbruk som snakka om overvåkningstater og cash is king. Hørte ikke mer

• Like 1
  • Haha 5
30 minutter siden, luksusmann skrev:

Enig, KYC er sjeldent gøy 

Betal alltid med cash! Fikk KYC for unormalt mønster med mange og mye uttak.. bare svarte med link til en YouTuber med stort sølvfolie forbruk som snakka om overvåkningstater og cash is king. Hørte ikke mer

Listen var litt komisk 

1500

2000

2500

3000

2000

1500 så fra 500 fra samme person LOL 💦 

Kan jo se ut som denne personen selger narko! Men tenker not KYC mistenker sex salg siden det er ett Thai navn på kontoen. Uansett disse gutta er registrert. 

• Like 1
5 minutter siden, AlexanderLarsen skrev:

Listen var litt komisk 

1500

2000

2500

3000

2000

1500 så fra 500 fra samme person LOL 💦 

Kan jo se ut som denne personen selger narko! Men tenker not KYC mistenker sex salg siden det er ett Thai navn på kontoen. Uansett disse gutta er registrert. 

Akkurat derfor ingen bør bruke vipps! 

Og så leser en artikkler slik som dette:  https://www.nettavisen.no/prostitusjon/hallikvirksomhet/utleie/prostitusjon-politiet-har-liste-med-navn-pa-3000-sexkjopere-i-norge/f/5-95-2272201

Sjangsen for at politiet bruker mye ressurser på å etterforske slike ting er vel kansje ikke den største, men sjangsen er der fremdeles. 

Cash is king! Sånn vil det alltid være når sexkjøp er ulovlig. 

• Like 3
43 minutter siden, Pikkleif skrev:

Sjangsen for at politiet bruker mye ressurser på å etterforske slike ting er vel kansje ikke den største, men sjangsen er der fremdeles. 

Ikke bare politiet hvis du gjør det med andre enn selvstendige thai så vet du jo aldri hva slags lister du havner på. Tenker da damer fra Øst-Europa/Russland, Sør-Amerika og Kina. Kan fort bli koblet til narkotika/hvitvasking/svindel/menneskehandel som nettverk også holder på med🙊

• Like 2
40 minutter siden, Tukleren skrev:

Ikke bare politiet hvis du gjør det med andre enn selvstendige thai så vet du jo aldri hva slags lister du havner på. Tenker da damer fra Øst-Europa/Russland, Sør-Amerika og Kina. Kan fort bli koblet til narkotika/hvitvasking/svindel/menneskehandel som nettverk også holder på med🙊

Ja en vet jo aldri. Jeg ble truet av columbianske bakmenn en gang da jeg tekstet flere jenter samtidig. Kastet bort tiden til damene. Skulle besøke familie om jeg ikke betalte en viss sum. 

Glad jeg bruker fake nummer. Så var ikke mye å bry seg om. Hadde nok kjent på det om ikke.

Har lest om folk som blir utpressa for penger bare fordi dem kontakta feil person. Er vel noen historier her på forumet om det. Så vær forsiktig folkens. Tar du enkle forholdsregler som å bruke cash og fake nummer. Så har du gjort mye prevantive tiltak. 

• Like 3