Gå til innhold

STD avveininger

banditt

Anbefalte innlegg

3 timer siden, 1967 skrev:

Jeg har meldt interesse via helsenorge  og fått tilsendt en test fra Helse regionen her. Men mange sider med spørsmål før du kan sende inn. Jeg avventer. derfor En selvtest til noen kroner virker genialt. Men er testene troverdige? Og en må vel krype til fastlegen om selvtesten er positiv eller mulig å få kuren levert på nett også? 

Spørreundersøkelse? Høres merkelig ut, bare gi beskjed via melding til din fastlege at du ønsker test. Hadde jeg fått spørreskjema fra min lege hadde jeg byttet lege med en gang. Kur er reseptbelagt og må skrives ut av legen. Trenger ikke time for det heller. Hvis testen er positiv så får du e-resept som hentes ut på apotek eller nettapotek. Usikker på om legen skriver ut resept for en positiv hjemmetest, sannsynligvis må du testes en gang til hos legen.

• Like 2

All kontakt mellom slimhinner kan føre til smitte. De fleste bakterier knyttet til kjønnssykdommer trives dårligere i munn. Men risikoen for smitte er fremdeles høy. Det er jevnt over en enkel kur for det meste, men hvis du har partner blir denne også testet ved påvist infeksjon. 

Bakteriene trives godt i slimhinnene og når disse kommer i kontakt vil bakteriene følge med. Det vil da føre til smitte hos den nye personen. Det er egentlig ikke noe annet som skjer og den eneste måten å beskytte seg på er å hindre kontakt mellom slimhinner.