Gå til innhold

STD avveininger

banditt

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...
17 minutter siden, Hang skrev:

De som gjør tester er forpliktet til å følge opp om de finner noe og da skal du rapportere og varsle partnere osv. noen som vet hvordan en kan «forenkle» denne prosessen mest mulig?

Du har jo et eget ansvar til å orientere slik jeg har forstått det. Men de kan tilby deg å hjelpe med dette, eller hva?

• Like 1

Kan noen av dere forklare hvor/hvordan dere tar disse STD-testene? Har vært en ivrig kar på disse salongene i noen år, men har ikke lyst å gå til fastlegen for en slik test. Trodde Olafia-klinikken primært var for ungdom, men det ser ikke slik ut. Må man da sitte på et venterom i arbeidstiden osv?

• Like 1
26 minutter siden, Thermos skrev:

Kan noen av dere forklare hvor/hvordan dere tar disse STD-testene? Har vært en ivrig kar på disse salongene i noen år, men har ikke lyst å gå til fastlegen for en slik test. Trodde Olafia-klinikken primært var for ungdom, men det ser ikke slik ut. Må man da sitte på et venterom i arbeidstiden osv?

Jeg går til fastlegen - fikk hastetime hos en annen lege på samme plass nå på fredag pga svie ved urinering. Bryr meg ikke og jeg får kjapt svar.

Det er mulig å bestille test på nett, f.eks Dr Dropin.

Endret av Kalen-71
  • Like 1
  • Thanks 1
4 timer siden, Thermos skrev:

Fastlegen er enklest og raskest. Er jo bare å stikke innom og pisse i en kopp. Det blir ikke kringkastet på venterommet at « Nå kan Hansen komme inn for klamydiatesten sin»..😁 
Synes du det er flaut å forklare ditt ærend, send melding til fastlegen i helse norgeappen , skriv at du ønsker å ta en test for vanlige kjønnssykdommer. Du får beskjed om å komme innom tidlig en dag for urinprøve. Gå i luken, presenter deg og du får en merket kopp i hånden. Inn på toalettet, piss, lever i luken i veggen, ferdig.

Har du mistanke om noe, test deg.. Ikke dropp det fordi det er flaut, kjønnssykdommer går ikke over av seg selv og helsepersonell har taushetsplikt.

• Like 8
  • Thanks 1
8 minutter siden, Pikkleif skrev:

Jeg bestiller hjemmetest kit for klamydia / gonore osv.

Har liggende hjemme i tilfelle jeg tror noe er galt. Raskt og sjekke og får svar iløpet av minutter. Selve testen er litt ubehaglig å ta, da du må dytte en bomullspinne opp i urinrøret selv. 

Kan være et greit alternativ.

Hvorfra anbefaler du å bestille dette?

1 time siden, Pikkleif skrev:

Jeg kjøper her feks:

https://testdeghjem.no/no/alle-tester/kombopakke-klamydia-gonore-herpes-hsv-2/

Men kan bare google klamydia hjemmetest, mange andre nettsider som selger også

Så du betaler mange hundre kroner for noe som er gratis hos fastlegen? Du er i hvert fall ikke sunnmøring 😁

• Like 1
  • Haha 2

Haha 😂 

Synes det er greit å ha det lett tilgjengelig, og hurtig svar. 

Du må jo likevel veien innom fastlegen for kur hvis den skulle være positiv. En annen ting er hvor mye stoler du på en slik test? Jeg overlater til fagfolk det jeg ikke er kvalifisert til å gjøre selv.

4 timer siden, Isbryter skrev:

Er jo ikke mange hundrelappene å spare hos fastlegen om regner inn egenandelen og tidsbruk. Folk her på forumet har jo dessuten ikke noe i mot å betale for å få noe de egentlig kan få gratis (sex) på en mer bekvemmelig måte😇

I den test-kit som han linket til er det kun herpes testen som hadde utløst egenandel hos fastlegen. Det andre er gratis.

Du synes det er mer bekvemt å stikke en bomullspinne i urinrøret enn å pisse i en kopp? 😅 Rett nok kan det svi å presse ut noen dråper hvis du fått noe, men jeg velger vekk pinnen uansett 😁

• Like 1
2 timer siden, Dag_driver skrev:

I den test-kit som han linket til er det kun herpes testen som hadde utløst egenandel hos fastlegen. Det andre er gratis.

Du synes det er mer bekvemt å stikke en bomullspinne i urinrøret enn å pisse i en kopp? 😅 Rett nok kan det svi å presse ut noen dråper hvis du fått noe, men jeg velger vekk pinnen uansett 😁

Jeg synes det er greit å kunne teste hjemme og få svar der og da. Ikke bare å få time fort hos fastlegen heller

Du trenger ikke å vær enig med meg, jeg bare forteller det jeg gjør. Kansje noen andre syns det er et greit tips, kansje ikke. 

Jeg synes det er greit å kunne teste hjemme og få svar der og da. Ikke bare å få time fort hos fastlegen heller

Du trenger ikke å vær enig med meg, jeg bare forteller det jeg gjør. Kansje noen andre syns det er et greit tips, kansje ikke. 

Jeg fikk nå time på dagen (siste fredag) - takk til godt fastlegekontor. Nå sitter jeg her og svir mens jeg venter på dommen om det er klamydia jeg har fått 😁

• Sad 2
9 minutter siden, Kalen-71 skrev:

Jeg fikk nå time på dagen (siste fredag) - takk til godt fastlegekontor. Nå sitter jeg her og svir mens jeg venter på dommen om det er klamydia jeg har fått 😁

Ok, da har du et legekontor som fungerer. 

Her tar det minst 1 uke for å få time. Kansje fortere om det er noe som er mer akutt. 

Lykle til med dommen da 🙈 

3 timer siden, Pikkleif skrev:

Vet ikke hvordan det fungerer på ditt legekontor, jeg bestiller ikke time med legen, bare varsler at jeg vil levere urinprøve. Hjemmetest er sikkert greit nok om det utføres skikkelig. De av oss som har prøvd å få denne pinnen opp i kølla vil nok helst unngå gjentakelse 😁

• Thanks 1
  • Haha 2
4 minutter siden, Dag_driver skrev:

Vet ikke hvordan det fungerer på ditt legekontor, jeg bestiller ikke time med legen, bare varsler at jeg vil levere urinprøve. Hjemmetest er sikkert greit nok om det utføres skikkelig. De av oss som har prøvd å få denne pinnen opp i kølla vil nok helst unngå gjentakelse 😁

Ok. Jeg må alltid ha legetime uansett grunnen. Legekontoret der jeg bor er håpløst. 

Men skal kansje prøve neste gang om det er så enkelt. 

6 timer siden, Kalen-71 skrev:

Krever legetime her også.

Jeg har meldt interesse via helsenorge  og fått tilsendt en test fra Helse regionen her. Men mange sider med spørsmål før du kan sende inn. Jeg avventer. derfor En selvtest til noen kroner virker genialt. Men er testene troverdige? Og en må vel krype til fastlegen om selvtesten er positiv eller mulig å få kuren levert på nett også?