Gjest Skrevet Desember 21, 2016 Share Skrevet Desember 21, 2016 En liten digresjon. http://www.genealogi.no/diverse/prost-r ... ndex.html# Siter Lenke til kommentar
Gjest kanon Skrevet Desember 21, 2016 Share Skrevet Desember 21, 2016 Jenter ned til 14 år. Var du konfirmert så var du voksen. Den gang var det bordeller i Cristiania og tvungen legekontroll. Den stygge ulven var syfilis og kondomer ante nok ingen hva var og om det var så var vel tykkelsen sykkelslange. Voksen gjaldt like mye gutter som jenter. Der jeg kommer i fra var det fiske de levde av, sto du til konfirmasjon som 13 åring på sommeren så ble det Lofoten på fiske til vinteren. Unger ble født på løpende bånd, verdien var liten på et liv for var de kristne og fromme så ventet et mye bedre liv etter at tuberkulosen hadde sent de i graven. Prostitusjonen ble holdt oppe av borgerskapet ( beste vestkant i dag ) og horene ble rekruttert i fra fattigfolket. De rikes døtre måtte spare møydommen ellers ble de ikke gift mens sønnene kunne trene på arbeiderklassens døtre. Det var en råtten tid der arbeidsfolk, unger og kvinner ikke hadde noen verdi annet en til det de kunne brukes til. Det som virkelig opprettholdt forskjellen i samfunnet var KIRKEN med en klam hånd over samfunnet og utstrakte privilegier. Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Desember 21, 2016 Share Skrevet Desember 21, 2016 Alder helt ned i 13 år på lista. Snittalder rundt de 20. Og ei på 35 (Anne Matisdatter) født 1875, der det står i kommentarfeltet: "Styg(g) som bare fanden". Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet Desember 21, 2016 Share Skrevet Desember 21, 2016 Alder helt ned i 13 år på lista. Snittalder rundt de 20. Og ei på 35 (Anne Matisdatter) født 1875, der det står i kommentarfeltet: "Styg(g) som bare fanden". Det bør også nevnes at alkoholkonsumet den gang var hinsides all fornuft. At disse jentene måtte ta til takke med menn i ymse tilstander er vel ganske sikkert. Siter Lenke til kommentar
Gjest kanon Skrevet Desember 22, 2016 Share Skrevet Desember 22, 2016 Vi drakk vel ca ei halv flaske ( 0.33 ) pr person pr dag i 1850. Husker ikke helt tallen men fikk en del statistikken servert på en del kurs på jobben og via LO. Vårt overdrevne alkoholforbruk ruinerte Norge som nasjon. Prestegårder hadde hevd på å brenne brennevin og var de største motstanderne i mot forandring. I Bamble der jeg bodde, hadde Stathelle et brenneri og stedet var grunnlagt på alkoholbrenning. Det er der marina og småbåthavnene er i dag. Forløperen til LO og Arbeiderbevegelsen var faktisk avholdsbevegelse for de så at arbeiderne ble holdt nede av alkohol. Det var det samme i England da de begynte å lage gin og i Danmark. Til og med spebarn fikk sprit for å ro de ned. At ei av byens lettere garde var stygg som fanden i en alder av 35 kan en godt forstå. Barnefødsel, fattigdom og alkohol. De døde tidlig, fattig og tannløse enten de solgte kjøttet sitt eller jobbet på fabrikkene. Eller var anstendige gifte kvinner. Livet var ikke en dans på roser for folk flest på de tider. Min kones oldefar og brødre til han forsvant til sjøs i alder av 13 år. Konfirmert og ut. 50% av de kom aldri tilbake til Norge. Det pekes på slavetrafikken at slavene hadde det så forferdelig. Ja men de var lasta og verdifulle, det var ikke en matros for de kunne en bare sjanghaie i neste havn slik konas oldefar ble. Slekta kommer i fra Tromøya der skipperne raidet hele sørlandskysten for alt som så ut til å bli skikkelig mannfolk. Konas oldefar mønstret av i Porsgrunn 23 år gammel, kjøpte seg småbruket her vi bor og giftet seg. De fikk 9 barn der 3 ikke ble over 30 år gamle. 2 av hans brødre kom aldri tilbake. En svensk arbeidskollega av meg med slekten i fra øyene utenfor Gøteborg fortalte om tilstandene på vestkysten. Fattigdom, alkohol og insest. De pulte gjerne sine døtre før de fikk menstruasjon for da kunne de ikke bli gravide. Har liten tro på at forholdet var bedre i Norge. Jeg tror faktisk forholdene var noe bedre i fra Nordland og Vestlandet der min slekt kommer i fra. Religionen holdt de i ørene men livet var en kamp for ikke å sulte selv om de hadde poteter og fisk. Derimot var handelsmenn på Vestlandet og væreierne i Nord noen skikkelige horebukker som forsynte seg av jentene både før og etter menstruasjon hadde satt inn. Slike folk "eide" fattigfolk og gjorde hva de ville med dem. Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg