Gå til innhold

Den 17 desember hvert år...


Jossen

Anbefalte innlegg

I dag er det den internasjonale dagen i mot vold mot sexarbeidere. Til tross for at flere organisasjoner (bla. Amnesty International) har slaktet den "svenske modellen" der kunden er kriminalisert og jentene ikke kan jobbe sammen under trygge forhold pga en feilslått "hallikparagraf". Det er så langt jeg husker på dagen i dag et år siden det grusomme og bestialske drapet på Galina i Oslo. Måtte hun hvile i fred og gjerningsmannen råtne der han hører hjemme. Fremdeles er det en del sexualmoralistiske og forskrudde kjærringer (av alle kjønn) som støtter sexkjøpsloven og hallikpraragrafen. Det er tydeligvis vanskelig å forstå at en avkriminalisering er det beste for alle. Både sexarbeiderne og de "nykriminelle", sånn som speiderlederen min fra barndommen :Phttp://www.december17.org/

Lenke til kommentar

Det er veldig bra at dette ble minnet om, før tråden viewtopic.php?f=9&t=4801&hilit=galina om henne blir slettet (legger ved tråden "prostituert drept i Oslo" som link.)

Ja, nå er det faktisk et år siden! Vi får virkelig håpe at Galina-salen aldri bir glemt, og at noen av de som bestemmer i dette landet har lært?? Jeg er vel kanskje i noe berettiget tvil om det! For et år siden var hele området en uavstengt anleggsplass, og ble, etter hva jeg har forstått, hyppig brukt som "tømmested" for både sexkjøpere i egen bil og "mottakssted" for jenter som kjørte selv. I dag er stedet hvor Galina ble drept i det framtidige Bjørvika (Oslos nye finanssentrum?), ca det som skal bli krysset Operagata/Wismargata. Gatene og bygningene rundt vil bli ferdigstillt i løpet av et par år.

Kanskje en skulle ønske seg en liten bronseplakett, med Galina Sandevas navn, fødselsdato og dødsdato kunne være satt opp ett eller annet sted der nede?

Lenke til kommentar
Kanskje en skulle ønske seg en liten bronseplakett, med Galina Sandevas navn, fødselsdato og dødsdato kunne være satt opp ett eller annet sted der nede?

God ide. En bronsjeplankett eller kanskje rett og slett en slik "snublestein". Slike som er støpt ned i fortauet utenfor hus der jøder som ble offer for nazismen bodde. En slik "snublestein" for Galina kan stå som et taust symbol/ minnesmerke over et offer for en umenneskelig og moralistisk prostitusjonslovgivning her i landet..... Noen ??..... PION kanskje?? ..

Tviler på at kåte og nykriminelle vellystinger som f.eks speiderlederen min fra barndommen min vil fronte en slik markering :?

Lenke til kommentar

Altså, prostituerte ble drept før sexkjøpsloven også - tror ikke den hadde så mye med det å gjøre, annet enn at den gjorde det litt vanskeligere og mye mer kostbart og krevende for politiet å finne gjerningsmannen, kanskje(?)

Hilsen han som virkelig kjente Galina ganske så godt...

Lenke til kommentar
Altså, prostituerte ble drept før sexkjøpsloven også - tror ikke den hadde så mye med det å gjøre, annet enn at den gjorde det litt vanskeligere og mye mer kostbart og krevende for politiet å finne gjerningsmannen, kanskje(?)

Hilsen han som virkelig kjente Galina ganske så godt...

Drap av prostituerte er et kjent fenomen andre steder der de mangler vår lovgivning.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg absolutt ikke prøve å leke kriminolog. For det er jeg absolutt ikke. MEN om det hadde vært en mer human lovgivning her på berget slik at sexarbeiderne kunne jobbe inne og sammen. Evt med en slags vakthold. Uten at hallikkortet hadde blitt dratt fram Eller at de på gata kunne brukt bedre tid for å vurdere vellystingen for så å dra til et trygt sted (ikke et mørkt kaiområde f.eks) der det var mulig å få hjelp om det viste seg å være en galning, så hadde nok verden vært et tryggere sted for jentene/ guttene / ladyboys. Det er vel ikke alle sexarbeidere som blir drept, heldigvis, men en god del blir nok mishandla/ ranet for hvert mord  som begås. Vet ikke om det finnes tall på dette ettersom mange sexarbeidere ikke melder dette for å "ligge under radaren" til moralistene.Absolutt alle eventualiteter kan ingen beskytte seg mot, men med en annen lovgivning kunne  sikkert vært mye ha vært bedre. :)

Lenke til kommentar

Det hadde vært en stor fordel om jentene kunne organisert seg i kollektiver. 2 til 4 damer under samme tak. Det er ikke så lett å ta livet av noen når det er flere tilstede. Skal de få til dette så må de to lovene forandres. En må organisere dette som AS der hun ene eller de alle står som hovedeier enten lokalet er eid eller leid. Ser ikke noen mulighet til dette da løftebrudd partiene Venstre ikke vil ta loven opp, heller ikke FrP vil røre den. Høyre skyr også loven, var noe prat for 4 år siden, noen så nok "næringsmuligheter" i det partiet om loven forsvant. Men ingen tør risikere sitt politiske liv for en sexkjøpskunde eller ei som selger sex. Det er for dem bedre å se ei død Galina enn å ødelegge sin egen karriere. Og de andre partiene er styrt av kjærringer av værste slag. Til neste år får vi nok en regjering utgått av AP med noen andre på slep, så det finnes ikke håp. 

Endret av kanon
ordfeil
Lenke til kommentar
  • 5 weeks later...

Veldig godt poeng, kanon. Jeg hadde følt meg mye tryggere hvis jeg kunne ha hatt en leilighet sammen med flere jenter, og organisert på en måte som fremmer vår sikkerhet og velferd. Det er selvsagt helt utopisk å drømme om her i prektige PK-land #1, men kanskje en dag? Kanskje neste generasjons sexarbeidere får nyte å jobbe under trygge og ordnede forhold. Per i dag er det en såpass lyssky virksomhet at det er regelrett fritt frem for de med skumle hensikter - og det så "bare" er ran og voldtekt eller, i verste fall, drap :( 

Politikerne gjør det utrygt for meg å være herre over min egen kropp. At en frivillig avtale mellom to voksne mennesker skal være kriminelt er intet annet enn hårreisende! Fritt land, sa du? 

Lenke til kommentar
  • 2 weeks later...
På 19.12.2016 den 22.02, Gjest skrev:

 

 

Det er veldig bra at dette ble minnet om, før tråden viewtopic.php?f=9&t=4801&hilit=galina om henne blir slettet (legger ved tråden "prostituert drept i Oslo" som link.)

 

 

Ja, nå er det faktisk et år siden! Vi får virkelig håpe at Galina-salen aldri bir glemt, og at noen av de som bestemmer i dette landet har lært?? Jeg er vel kanskje i noe berettiget tvil om det! For et år siden var hele området en uavstengt anleggsplass, og ble, etter hva jeg har forstått, hyppig brukt som "tømmested" for både sexkjøpere i egen bil og "mottakssted" for jenter som kjørte selv. I dag er stedet hvor Galina ble drept i det framtidige Bjørvika (Oslos nye finanssentrum?), ca det som skal bli krysset Operagata/Wismargata. Gatene og bygningene rundt vil bli ferdigstillt i løpet av et par år.

 

 

Kanskje en skulle ønske seg en liten bronseplakett, med Galina Sandevas navn, fødselsdato og dødsdato kunne være satt opp ett eller annet sted der nede?

Hvor var det egentlig, jeg innbiller meg at det var ca d-e-f-g 5 ?? Men møtte bare sperrede veier da jeg snuste rundt der

tomte.jpg

Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...