Gå til innhold

Bordeller i Oslo


Gjest

Anbefalte innlegg

Ta en titt på denne linken som viser hva som har foregått når det gjelder sexsalg i Oslo på 1800 tallet

http://blogg.oslobyarkiv.no/blog/tag/prostitusjon/

Utdrag:

Bordeller

I arkivet etter Oslo Helseråd har vi funnet politilege Boecks egen beskrivelse av prostitusjonsvesenet i Christiania. Politilege Boeck forteller at de pikene som livnærte seg utelukkende ”ved utugt” ble ført inn i politiets register over ”offentlige fruentimmer” og henvist til å bo i bestemte gårder. Han forteller videre at disse gårdene lå i ”Pipervikens Mellemgade, Bakkegade og Vinkelgade, i Vaterlands Rødfyldgade, Rebslagergang, Lille Vognmandsgade og Elvegade, samt i Fjerdingsgade”. Til bordellene var det også knyttet ”Ølret” eller skjenkebevilling.

Mellemgaden, Bakkegaden og Vinkelgaden lå i nær tilknytning til forlystelsesområdet ved Kontraskjæret. Nærhet til Piperviksbrygga med all sin trafikk, samt nærheten til garnisonen hadde trolig også betydning for de prostituertes tilholdssted i dette området.

I 1850 skal det ha vært sytten bordeller, i 1865 hadde antallet sunket til ti og i 1879 var det nede i åtte.

I forstaden Pipervika, omtrent der hvor Rådhuset ligger idag, foregikk mye av prostitusjonsvirksomheten.

Lenke til kommentar
  • 1 month later...
TENK å blitt født 150 år tidligere.....bordell og øl.....LOVLIG!

Da tror jeg vi hadde både drekki og pult oss i hjæl .. :lol:

Det gjorde de også den gangen; i hvertfall når det kom til inntak av alkohol.

Lenke til kommentar
  • 3 weeks later...
TENK å blitt født 150 år tidligere.....bordell og øl.....LOVLIG!

Da tror jeg vi hadde både drekki og pult oss i hjæl .. :lol:

Ett par dusin Nordmenn gjør fremdeles akkurat det - I Thailand,

hvert år - så muligeten er absolutt fremdeles tilstede :)

What a way to go :shock:

Lenke til kommentar

Syns Bergen har en morsom historie .

Det som var morsomt var at når dette museet ble snakk om bodde jeg i 1800-tallets horestrøks nabolag :D

Nøstet i Bergen var kjent for bordell og sex arbeiders plass, og der bodde jeg en periode og møtte kunder .

Men finner det intresant at jenter på 1800-tallet hadde bedre lovverk enn vi har i dag , sier ikke at dette er bra, men bedre enn i dag, nå har vi lover som er helt håpløse for alle parter.

https://www.nrk.no/hordaland/na-far-ber ... 1.12254153

Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...