Gå til innhold

Www.OpphevSexkjopslovenOgHallikparagrafen.no


Norske Lise

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å lage en enkel webside for å motivere politikere til å programfeste fjerning av sexkjøpsloven og hallikparagrafen. Det hadde vært nyttig i debatten å kunne vise til hvor mange norske eskorter det er som ønsker avkriminalisering. Om dere vil signere med f eks jobbnavn, svar her eller send en melding. Kan linke til twitterkonto om dere vil.

http://Www.OpphevSexkjopslovenOgHallikparagrafen.no

Lenke til kommentar

"Nedenfor følger en oversikt over personer og organisasjoner som mener at prostitusjon bør avkriminaliseres."

Nå er jeg ikke jurist, men er det ikke feil å si at prostitusjon er kriminalisert? Det er da sexkjøp og det å hjelpe sexarbeidere som skal avkriminaliseres mens prostitusjon (sexsalg) allerede er lovlig.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne skrevet under, for jeg ønsker en del lover fjernet, men tror ikke dette er løsningen for alle i yrket, spesielt med tanke på traffing offer ...

Dette er heller ikke en heldig lovendring for oss i yrket.

redigerer meg :

Dette er virkelig FARLIG FARLIG ...

Fjerne hele halliklove?????

Håper virkelig ikke det er det folk ønsker ????????

Lenke til kommentar

Celin, hvorfor tror du det er farlig å fjerne hallikparagrafen? Har du lest hva som står i hallikparagrafen? Hallikparagrafen forbyr å leie ut lokaler til sexarbeidere eller være arbeidsgiver/medhjelper, selv uten å ta betalt. Det vil fortsatt være forbudt å utnytte noen eller tvinge noen til prostitusjon etter fjerning av den såkalte hallikparagrafen. Fjerning av hallikparagrafen vil med andre ord gjøre det mulig å jobbe trygt fra bordell, og ha en sjef/manager/sjåfør og slikt, uten at vedkommende risikerer å havne i fengsel for å hjelpe til i businessen.

Hvis du leser hva over hundre sexarbeiderorganisasjoner vil globalt (www.nswp.org), så ser du at den overveldende majoriteten ønsker full avkriminalisering av prostitusjon, fordi slike forbud som sexkjøpsloven og hallikparagrafen (kan like godt kalle det utleieforbudet eller arbeidsgiverforbudet) skader selgerne. PION er også med i paraplyorganisasjonen www.nswp.org, og støtter fjerning av hele sexkjøpsloven og hallikparagrafen. PROsentret og Amnesty International har også påpekt at håndhevelsen av hallikparagrafen krenker rettighetene til sexarbeidere. Så langt er det 14 norske sexselgere som har signert websiden www.OpphevSexkjopslovenOgHallikparagrafen.no, som støtter fjerning av begge lovene slik at vi kan få mulighet til å jobbe tryggere sammen, ha en arbeidsgiver og beskyttelse av arbeidsmiljøloven hvis vi vil.

Når det gjelder sexselgere fra Nigeria og andre som har tatt seg ulovlig til Norge via menneskesmuglere, så har jo også de fått lide av hallikparagrafen. De har blitt spurt av politiet om bostedsadresse og så har politiet truet eierne av boligene med halliktiltale med mindre de kaster ut sexarbeiderne som bor der. Har hørt at den siste tiden har politiet først og fremst brukt utlendingsloven mot utenlandske sexarbeidere uten arbeidstillatelse. Så jeg er enig med deg Celin, at fjerning av sexkjøpsloven og hallikparagrafen ikke vil optimalisere situasjonen for absolutt alle (pga utlendingsloven), men på den andre siden så gjør lovene (S&H) kun skade for selgerne, og de aller fleste vil være tjent med at de oppheves. Skal man hjelpe personer i Norge uten arbeidstillatelse, så mener jeg at hele den norske migrasjonspolitikken bør endres slik at alle som vil fra hele verden skal kunne søke arbeid her, men det er en migrasjonsdebatt og ikke så mye en prostitusjonsdebatt.

I tillegg til å fjerne sexkjøpsloven og hallikparagrafen, kan det være lurt å prøve å få til en debatt rundt hvilke andre tiltak som bør gjøres ved siden av. Jeg synes for eksempel at det er en god ide at det innføres et forbud eller praksis mot å bruke kondomer som bevis for prostitusjon. Det kan føre til at flere, spesielt de som jobber utendørs og i massasjestudio, tør å ha kondomer i vesken.

Celin, hvis du fortsatt ikke er overbevist om at sexkjøpsloven og hallikparagrafen bør oppheves, så bør du lese alle rapportene som det er linket til nederst på websiden. Klikk på f eks Verdens Helseorganisasjon, Joint United Nations Programme on HIV and AIDS, The Lancet og Amnesty International. (http://www.opphevsexkjopslovenoghallikparagrafen.no/)

Og så håper jeg du vil signere, og kanskje lage en twitterkonto! :-)

Lenke til kommentar
De har blitt spurt av politiet om bostedsadresse og så har politiet truet eierne av boligene med halliktiltale med mindre de kaster ut sexarbeiderne som bor der.

Når det gjelder utkastelse av prostituerte og "Operasjon Husløs" som det ble kalt tidligere, har politiet sluttet med det, og begrunnelsen er ganske enkel - politiet kan ikke selv kaste ut noen eller pålegge å kaste ut noen, utkastelse kan kun skje av namsmann etter rettslig kjennelse hvis eksempelvis vilkårene i leieavtalen er misligholdt og hvis det da, dersom sexsalg fra leiligheten er påvist, ettertrykkelig står at sexsalg er mislighold. Ellers må da leietakeren sies opp etter de regler og frister som framgår av husleieavtalen. Og hvis leietakeren (som evt. viser seg å være sexarbeider!) eksempelvis har en seks måneders fast leieavtale kan hun ikke sies opp før fristen, med mindre hun ikke betaler husleia eller begår annet mislighold, som eventuellt står spesifisert i leieavtalen.

Dette er en typisk situasjon hvor det er konflikt mellom strafferettslige og sivilrettslige regler. Utleie til prostituerte rammes av straffeloven, leieavtaler er regulert i sivilrettslig lovverk. Og hvis utleier skulle "kaste ut" leieboeren etter å ha blitt truet/presset av politiet kan leieboeren gå til anmeldelse for ulovlig selvtekt og kreve erstatning av utleier.

De første årene etter at sexkjøpsloven ble satt i kraft hvor politiet i stor grad gikk langt over streken for å håndheve både den og hallikbestemmelsene, skjedde dessverre en del slike klart ulovlige og rettsridige utkastelser.

Når det gjelder hallikbestemmelsene er dette, etter min mening, mye uklar lovgivning, og de rettsavgjørelser som finnes er det (aller mest?) "opplagte" og lett beviselige tilfeller med utenlandske bakmenn og menneskehandlere. Har ikke hørt om noen saker mot vanlige nordmenn som leier ut til personer som viser seg å være prostiuerte, og som ikke får sparket disse fort nok ut.

Men det er også andre forhold rundt hallikbestemmelsene som etter min mening er svært mangelfullt. Slik bestemmelsene er i dag kan i sin ytterste konsekvens omtrent all "assistanse" (hva det nå måtte være?) til prostituerte rammes av straffeloven, så lenge påtalemyndigheten mener at assistansen "fremmer vedkommenes prostitusjon". Det å være samboer med en sexarbeider er f.eks en klar "risikosport", påtalemyndigheten kan sannsynligvis si at "all?" assistanse til denne kvinnen fra samboerens side, fra at hun sitter på i bil på vei til fra og til jobb i Oslo, at samboeren lager middag til hun kommer hjem, passer barna når hun er på jobb (selger sex) er straffbart. En slik bestemmelse, slik loven p.t. er utformet (men sannynligvis ikke vil bli håndhevet?) er etter min mening grovt stigmatiserende og diskriminerende, og en lovenring/revisjon er helt klart påkrevet. Lovgiver må eksempelvis skille mellom frivillig sexarbeid og tvang/utnyttelse. Og det er mange der ute (kankje de fleste?) som selger sex helt frivillig, selv om de sikkert kunne tenke seg en annen jobb? Det er etter min mening påtalemyndighetens og lovmakers oppgave å kunne skille mellom frivillighet og tvang/utnytttelse, og sette opp kriterier som ut over en hver rimelig tvil skal kunne bevise at tvang og utnyttelse har funnet sted. Frivillig mottak av assistanse til en frivillig sexarbeider, som også driver en fullt lovlig virksomhet, skal etter min mening ikke være straffbart for den som yter assistansen.

Lenke til kommentar

I tillegg kan en hel liten porsjon andre lover anvendes for å holde personen i sjakk; lover som gjelder arbeids og oppholdstillatelse for utlendinger, MVA og andre skatteregler.

Om de gidd så er det et lite arsenal å ta av, og man skal kanskje prise seg lykkelig over at de ikke "orker".

Lenke til kommentar
  • 1 month later...
Noen som seriøst vet hva status er på "Opphev Sexkjøploven"

Ja den forandring av er parkert i fra både Høyre og Venstre. FrP er lunkent interessert. KrF sitter på alle ess og jokeren, gjør dere ikke som vi sier så er det ut av regjeringskontorene. Ingen i AP, SP og slettes ikke i SV vil røre den loven med flaggstang for da er vedkommende politisk død.

Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...