Gå til innhold

Forbidden?


uskyldig

Anbefalte innlegg

I par dager nå opplevde jeg ingen adgang til forumet, fikk bare opp feilmelding "Forbiddden bla bla bla". Og nå har jeg plutselig adgang igjen..

Har måttet be om hjelp fra par steder, så vet ikke om det er deres gjerning som har fått meg tilbake (tusen takk i så fall) eller det var noe teknisk mambo jambo som gikk i surr.

Flere andre som opplevde det?

Lenke til kommentar
I par dager nå opplevde jeg ingen adgang til forumet, fikk bare opp feilmelding "Forbiddden bla bla bla". Og nå har jeg plutselig adgang igjen..

Har måttet be om hjelp fra par steder, så vet ikke om det er deres gjerning som har fått meg tilbake (tusen takk i så fall) eller det var noe teknisk mambo jambo som gikk i surr.

Flere andre som opplevde det?

Hvis sånt oppstår, så kopier meldingen du får og send den til meg med epost. Adressen er admin (at) noresk (dot) com. Jeg har blokkert en del IP-adresser som har skapt problemer, og det er en evig prosess for å hindre hacking og andre uhumskheter. Det kan forekomme at en IP-adresse skifter eier, og at en av våre medlemmer får en sånn adresse. Jeg vil da granske det nærmere, og kanskje frigjøre ikke bare den adressen, men hele den blokken som den ligger i.

Slik det er nå, er en del IP-adresser blokkert som følge av roboter som prøver seg på ting de ikke har noe med. IP-adressen deres blir logget, og jeg blokkerer gjerne hele den blokken som adressen ligger i. Dette er svært ofte fra russiske og kinesiske servere, men også servere fra "vennlige" land som USA og Canada. Proxyer vil ofte havne innenfor slike grupper, og slike adresser vil vi fortsette å blokkere. Så bruker du proxy og får slike feil på grunn av det, så sorry Mac, du får finne en annen proxy eller greie deg uten. Forøvrig er det min oppfatning at å bruke proxy mot dette forumet ikke tjener noen fornuftig hensikt.

Lenke til kommentar

Takk for svar, og her kommer siste oppdatering.

Det virker som at de IP-blokkene du har blokkert inneholder mine ip-adresser også, både privat, jobb og VPN (bruker VPN fra Astrill hjemme).

Nå prøvde jeg i stad å logge via jobben, da fikk jeg Forbidden igjen, se bildet under: http://picpaste.com/pics/forbidden-Y3Rg ... 741001.jpg (IMG funksjonen funka ikke, men linken er gyldig i 7 dager)

La til en USA-proxy i nettleseren og da funket det. Først så lurte jeg på om det kanskje var vår IT-avdeling som hadde blokkert siden fra deres side, men da er det rart å få samme feilmelding hjemme også.

Men nå får jeg forumet til å virke igjen til tross for par omveier, så får leve med det inntil videre til du får sett på saken. Vet ikke om du kan se IP-adressene våre i innleggene, så skulle det være behov, kan jeg sende dem på PM.

Lenke til kommentar
Takk for svar, og her kommer siste oppdatering.

Det virker som at de IP-blokkene du har blokkert inneholder mine ip-adresser også, både privat, jobb og VPN (bruker VPN fra Astrill hjemme).

Dette er egentlig veldig enkelt.

Du bruker avsluttende skråstrek etter domenenavnet. Det betyr at du prøver å aksessere selve filsystemet. Da blir du oppfattet som en hacker!

Pass på at du ikke skriver skråstreken til slutt, altså slik: 'noresk.com/'. Skriv bare 'noresk.com'.

Lenke til kommentar

Nei, gjør ikke det, og aldri gjort! Skriver alltid noresk.com bare. Er ikke helt dataretard heller... :roll: Men gidder ikke bruke mer tid på dette mer. Ha jo funnet en vei som funker nå.

Lenke til kommentar

Avsluttende skråstrek i en url, skal gi deg default-fila. Om denne ikke finnes, så vil webserveren enten gi deg en filliste eller forbidden, dersom den er satt opp til å ikke tillate browsing. Det er standard http-oppførsel.

mvh

Lenke til kommentar
Nei, gjør ikke det, og aldri gjort! Skriver alltid noresk.com bare. Er ikke helt dataretard heller... :roll: Men gidder ikke bruke mer tid på dette mer. Ha jo funnet en vei som funker nå.

Vedlegget ditt viste skråstreken.

Lenke til kommentar
Avsluttende skråstrek i en url, skal gi deg default-fila. Om denne ikke finnes, så vil webserveren enten gi deg en filliste eller forbidden, dersom den er satt opp til å ikke tillate browsing. Det er standard http-oppførsel.

mvh

Serveren er satt opp til ikke å vise noen av filene i rotkatalogen. Bare skråstrek er selve rotkatalogen, og er ikke tillatt. Det er sånn det er definert her. Det kan da ikke være noen stor kunst å "glemme" den skråstreken?

Lenke til kommentar
Skråstreken dukker opp automatisk etter at man skriver inn noresk.com og trykker enter. Sjelden det skyldes brukerfeil.

Det skal ikke skje. Prøv en annen nettleser.

Lenke til kommentar
Skråstreken dukker opp automatisk etter at man skriver inn noresk.com og trykker enter. Sjelden det skyldes brukerfeil.

Jeg har en mistanke om at du bruker Internet Explorer. Stemmer det?

Jeg kan ikke huske å ha sett det, men IE (og windows-programmer generelt) har en tendens til å gjøre ting som brukeren ikke har bedt om. Nå har til og med min FireFox (jeg bruker linux) begynt å legge til www. foran nettsidenavn som den ikke finner med en gang. Det er en ren PITA. www. er en anakronisme som burde ha blitt fjernet for evig fra nettet. Det er aldri en del av domenenavnet og har ingenting der å gjøre. Må stadig fjerne det for å kunne prøve på ny, for alle nettsider aksepterer ikke www.

Ikke desto mindre ser det ut til at jeg har kommet i skade for å introdusere en feil i .htaccess-filen. Når jeg kopierte inn en "original" der mistanken lå, kunne jeg ikke reprodusere dette.

Lenke til kommentar

Ja, pleide å bruke IE inPrivate og Firefox for dette forumet på jobben. Hjemme bruker jeg Firefox og Chrome.

Nå er jeg hjemme, med Firefox og eget nett (Ikke VPN eller proxy) og fikk tilgang til forumet uten feil. Hva det enn var, ser ut som problemet er borte. :)

Lenke til kommentar
Ja, pleide å bruke IE inPrivate og Firefox for dette forumet på jobben. Hjemme bruker jeg Firefox og Chrome.

Nå er jeg hjemme, med Firefox og eget nett (Ikke VPN eller proxy) og fikk tilgang til forumet uten feil. Hva det enn var, ser ut som problemet er borte. :)

Jeg har forsåvidt registrert feilen en god stund og søkte hjelp hos server support, men jeg fant det ut selv da jeg sammenlignet med noe som lå på en annen server. Da jeg sammenlignet .htaccess-filene, fant jeg et par uoverenstemmelser som var nøkkelen til problemet.

Lenke til kommentar

Hvertfall for nettet hjemmet. Her på jobben nå får jeg fortsatt Forbidden. Virker høyst sannsynlig at vår IT-avdeling har en finger med i spillet. Jaja, får holde meg unna forumet i arbeidstiden da.. :roll:

Lenke til kommentar
Hvertfall for nettet hjemmet. Her på jobben nå får jeg fortsatt Forbidden. Virker høyst sannsynlig at vår IT-avdeling har en finger med i spillet. Jaja, får holde meg unna forumet i arbeidstiden da.. :roll:

Oppgi gjerne IP-adressen du benytter. Gå til myipaddress.com for å finne den. Send til meg i en PM.

Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...