Gå til innhold

Sporbar bil


Assman

Anbefalte innlegg

Som følge av diskusjonen om hva som er tryggest reiser jeg en særskilt problemstilling som ble nevnt i den andre tråden, sporbar bil.

Jeg antar at de fleste nye elbilene er sporbare i den forstand at brukere kan følge bilens bevegelse via app. Men hva med noen år gamle fossilbiler/ hybrider? Er disse også utstyrt med apper/programvare som gir mulighet for sporing?

Og gir Apple carplay mulighet for dette?

Hva bør den som ønsker seg en 2-4 år gammel bil (fossil fordi vedkommende er drit lei elbil) se etter av duppeditter dersom han ikke ønsker mulighet for sporing av kjøretøyet?

  • Like 1
Lenke til kommentar

Apple car play er jo bare telefonen din, bilen gjør ikke stort selv der.

Ellers når man snakker om sporing spørs det jo hvem du vil gjemme deg for. For kona bør du jo kunne vite selv hva bilen kan og ikke kan i appen.

Ny EU lovgivning pålegger alle nye biler (juni 2024) å ha en svart boks som lagrer alt om hvor du er, fart, bremsing etc. Er usikker hvor mye av dette (hvis noe) sendes ut over nettet og om politiet kan få tak i det hvis du ikke er involvert i en ulykke. Forsikringsselskapene kommer til å være interessert i disse dataene også, prisreduksjon for deg antagelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar

Konspirasjonsteoriene hagler rundt dette:

  • Alle skal ha bil med "hjerne" og være koblet til web hele tiden, ellers går den ikke.
  • Alle biler som har dette vil kunne få begrenset hvor de kan kjøre av myndighetene.
  • Selvsagt kan de vite hvor du har vært og hvem du har møtt 😂

Jeg ler jo hver gang teslaeieren fra Vestlandet er på besøk hos meg og må oppdatere programvaren for å kunne kjøre videre.

  • Like 2
Lenke til kommentar

EU vil jo også at disse svarte boksene skal stoppe deg fra å kjøre fortere enn fartsgrensen. Det ble gjort om på i siste liten men jeg tipper det er noe du må skru av hver gang du starter. Like irriterende som stopp motoren funksjonen.

  • Like 2
Lenke til kommentar

Svaret er ganske greit, du trenger en volvo 240, det eneste de kan spore der er eventuelt bensin lukten den avgir 😂

Om det er så jævla fett og kjøre rundt i hver dag er en annen sak

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...